Ooijse Bandijk naar aanleiding begrotingsraad, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 27 januari 2022

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 28 november j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 27 januari j.l. verwerkt.
Deze reactie hebben we pas na twee maanden ontvangen op de dag dat ’s avonds – tijdens de Carrouselvergadering – de discussienota wordt besproken.

Schriftelijke politieke vragen over ‘Ooijse Bandijk’.

Een aantal vragen over de Ooijse Bandijk.

1. Vraag: Tijdens de begrotingsvergadering van 4 november jl. is aangegeven door Wethouder Fleuren dat er in december een discussienota zou komen voor de raad over de overlast en verkeersafwikkeling op de dijk in Ooij. Onder andere om deze reden is de motie die hierover ging ingetrokken. De beloofde discussienota is echter niet binnengekomen en staat niet geagendeerd. Waarom niet? Wat is de stand van zaken? Bent u het met ons eens dat dit een (directe) relatie heeft met het wel geagendeerde voorstel over de fiets-voetveer Bemmel-Ooij?

Antwoord: De discussienota zal in de carrouselvergadering van 27 januari 2022 worden behandeld.

2. Vraag: Op donderdag 2 december worden wegwerkzaamheden gestart aan de Ooijse bandijk in opdracht van de gemeente. Een deel van het asfalt wordt verwijderd en weer verhard en er worden bermblokken geplaatst. Is er een relatie met uw plannen (op de korte termijn) op de Ooijse Bandijk? Is het noodzakelijk deze werkzaamheden nu uit te voeren? Bestaat niet het risico dat straks opnieuw de dijk moet worden afgesloten voor werkzaamheden voor een andere inrichting, veerooster Staatsbosbeheer e.d.?

Antwoord: Met de werkzaamheden is de rand van de rijbaan voorzien van een rand open verharding. Daarmee wordt de veiligheid van de weg vergroot. Dit werk kon niet worden uitgesteld en heeft geen invloed op de plannen voor de Ooijse Bandijk.

3. Vraag: Tijdens de begrotingsraad is aangegeven door de wethouder dat de uitgangspunten en doelen t.a.v. de verdere ont-/afwikkeling omtrent de dijk in Ooij duidelijk zijn: “Voor het college zijn er geen onduidelijkheden”. Om dan ook de onduidelijkheden bij inwoners en de raad weg te nemen: wat zijn dan die uitgangspunten en doelstellingen die worden gehanteerd bij de Ooijse Bandijk?

Antwoord: Het doel is een weg die gebruikt wordt zoals we hebben voorzien. Dat betekent dat er een inrichting moet zijn die het gewenste gedrag ‘uitlokt’. Het zal voornamelijk gaan om een 60km/uur weginrichting, zoals ook in het beleid is vastgelegd. Tenzij uit de discussie op 27 januari a.s. een andere conclusie komt.

Alvast bedankt voor de beantwoording.

Waar ben je naar op zoek?