Carrousel: Voorstel investeringsbijdrage onderhoud gymzalen

Door Martijn Schmiermann op 22 mei 2019

Carrousel: B33 Voorstel om een investeringsbijdrage van maximaal € 324.092,= ter beschikking te stellen ten behoeve van onderhoud van de gymzalen Breedeweg en Vossenhol

Er zijn diverse raadsvragen gesteld

Naar aanleiding van raadsvragen van de Groesbeekse Volkspartij heeft het college op 9 mei 2017 het principebesluit genomen om de drie gymzalen van het SPOG te handhaven. Hierna zijn de besprekingen met het SPOG over het te plegen onderhoud opgestart. Ook door VOLG zijn raadsvragen gesteld over de onderhoudssituatie bij de gymzalen en een aantal ouders van de kinderen op basisschool Breedeweg hebben een brief naar het college gestuurd wanneer het onderwerp op de raadsagenda komt.

Adviesbureau Van Kessel en Janssen (VKJ) heeft vervolgens in opdracht van het SPOG meerjarenonderhoudsplannen voor de drie gymzalen opgesteld. Op basis hiervan is gekeken wat er aan onderhoud nodig is om de gymzalen weer op een onderhoudsniveau te krijgen dat er goed gymonderwijs gegeven kan worden.

Alvorens het offertetraject in te zetten is door de gemeente met het SPOG overlegd over de verdeling van de kosten. Standpunt van het SPOG is namelijk dat zij gezien de beperkte bezetting van de gymzalen en de daardoor relatief lage klokuurvergoeding niet in staat zijn om de gymzalen op een adequaat niveau te onderhouden en te exploiteren. Over de verdeling van de kosten en de verdere exploitatie is een principe-overeenstemming met het SPOG bereikt. In haar vergadering van 13 november 2018 heeft het college ingestemd met het uitgangspunt om een eenmalige bijdrage te geven in de gebouwonderhoudskosten van het SPOG en ook een jaarlijkse bijdrage van € 15.000,– in de exploitatiekosten van het SPOG (onder voorbehoud van definitieve goedkeuring door college/raad). Vervolgens is het offertetraject ingezet en kon een en ander concreet uitgewerkt worden in dit voorstel.

Op woensdag 22 mei is dit raadsvoorstel in de Carrousel besproken.
Binnenkort volgt de gemeenteraadsvergadering waar dit onderwerp op de agenda zal staan.

Tijdens de algemene beschouwingen op donderdag 2 november 2018 heeft de PvdA de volgende motie ingediend

Motie 26 PvdA – Positie gemeenschapshuizen en gymzalen versterken door incidentele bijdragen voor onderhoud
Verzoekt het college € 150.000,= uit het begrotingsoverschot te reserveren, zodat besturen van de gemeenschapshuizen/gymzalen daar in 2018 verzoeken voor kunnen indienen om de panden op te knappen.

Met 2 stemmen voor
van de beide PvdA-raadsleden

Het college wilde deze motie overnemen, maar de gemeenteraad meende hier toch over te moeten stemmen.
Met 2 stemmen voor, van de beide PvdA-raadsleden en de rest van de raad tegen, werd deze motie helaas verworpen.

Martijn Schmiermann

Mijn naam is Martijn Schmiermann (1974), ik woon aan de Kloosterstraat, in het centrum van Groesbeek. Ik ben getrouwd met Natascha en heb twee kinderen; Jos en Lotte. De afgelopen jaren was ik carrousellid in de gemeente Bergendal; daarvoor was ik zo’n 12 jaar gemeenteraadslid en een periode fractievoorzitter. Momenteel ben ik bestuurslid van de

Meer over Martijn Schmiermann