Grensoverschrijdende afspraken naar aanleiding van geitenhouderij Millingen, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 4 juli 2019

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 29 mei j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 4 juli j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van grensoverschrijdende afspraken naar aanleiding van geitenhouderij Millingen

Naar aanleiding van de ingekomen brief met betrekking tot de procedure geitenhouderij in Millingen stellen wij de volgende vragen. Deze ingekomen brief is te vinden onder de agenda van de gemeenteraadsvergadering van 13 juni, onder punt 18b, 4. Brief Woongemeenschap Homüschemühl over vergunning geitenhouderij Millingen. De briefschrijvers uiten daarin hun zorgen over de geitenhouderij die op 1,4 kilometer afstand van hun woning is vergund.

Vraag 1: Bestaan er (al dan niet uit het verleden) (procedurele) afspraken om directe buurgemeenten te informeren en de afstemming te zoeken over grensoverschrijdende zaken? Denk aan: vergunningverlening, procedures, maar ook andere kwesties met eventueel grensoverschrijdende impact.
Zo ja, welke afspraken zijn dat? En zijn die hier wel / niet opgevolgd?

Antwoord: Er zijn tussen de gemeenten aan beide zijden van de grens geen vaste afspraken over hoe en wanneer de buurgemeente actief te informeren over plannen of vergunningen. Dit is niet anders dan met Nederlandse buurgemeenten.
In dit geval was er naar onze mening geen aanleiding om de buurgemeente te informeren omdat aan de verschillende toetsingscriteria wordt voldaan.
Net als alle andere vergunningen is ook deze vergunning op de gangbare wijze openbaar bekend gemaakt.

Vraag 2: Welke doelen stelt uw college als het gaat om direct contact met buurgemeenten zoals Kranenburg en Kleef et cetera op het gebied van dergelijke aanvragen en andere kwesties met grensoverschrijdende impact?

Antwoord: Heel veel activiteiten hebben een grensoverschrijdende impact, zeker als het gaat om milieueffecten zoals lucht, geur en geluid. En zoals in dit geval de factor gezondheid. We toetsen de aanvragen aan de wettelijke Nederlandse toetsingskaders. Als aan die toetsingskaders wordt voldaan verlenen we een vergunning. De (grensoverschrijdende) effecten vallen dan binnen de normen.
In dit geval is dat ook zo beoordeeld, er was dus geen reden/doel om de buurgemeente actief te informeren.

Vraag 3: Wordt (dan wel is) het milieu- en gezondheidsaspect integraal, en daarmee ook over de grenzen heen, bekeken? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Het milieu- en gezondheidsaspect is meegenomen in de vergunningverlening. De milieuaspecten op de omliggende woningen zijn berekend en voldoen aan de Nederlandse normering.
Naar aanleiding van ingediende zienswijze op de ontwerpbeschikking heeft de aanvrager extra informatie aangeleverd over het aspect gezondheid, dat is meegenomen in het definitieve besluit.
Het beoordelen en toetsen van het aspect gezondheid is echter moeilijk omdat er nog geen vastgesteld toetsingskader is. Het exacte effect van de aangevraagde situatie is voor zowel Nederlandse als Duitse woningen moeilijk vast te stellen en te toetsen.

Waar ben je naar op zoek?