Inzet en capaciteit Boa’s

Door Lesley Albers op 29 maart 2019

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over Inzet en capaciteit Boa’s

Bij de begrotingsbehandeling 2018 (vergadering november 2017) dienden wij een motie in voor een extra fte BOA-capaciteit – zie Motie 34 PvdA – Pilot extra inzet BOA. Dit omdat wij zagen dat de belasting op onze boa’s hoog was en voor diverse zaken extra aandacht en handhavingscapaciteit nodig was. Dit laatste is, volgens de signalen die wij ontvangen, nog steeds het geval. Bij andere gemeenten van gelijke omvang zien we daarbij dat aanzienlijk meer BOA-capaciteit beschikbaar is. Ook hebben onze boa’s een belangrijke signaleringsfunctie.

De reactie van het college tijdens deze vergadering was:
In 2018 worden de BOA’s anders aangestuurd, zodat zij meer buiten kantooruren beschikbaar zijn. (..) Er zal op een andere manier met de BOA’s worden gewerkt. (..) Eerst wachten wat het resultaat hiervan is en dan eventueel alsnog bij ramen.

Er werd in de raad besproken dat een andere aansturing en een andere manier van werken voldoende zou moeten zijn. Echter in de Prestatieafspraken 2019 tussen o.a. Waardwonen en onze gemeente is toch weer opgenomen als afspraak voor 2019:
De gemeente onderzoekt de mogelijkheden voor uitbreiding van de capaciteit van de BOA’s.

1. Wat is sinds november 2017 gedaan aan de aangekondigde ‘andere manier van werken’? Wat is daarvan het resultaat?
  2. Is het college dus met de PvdA van mening dat 1,5 fte aan BOA-capaciteit te weinig is om onze hele gemeente voldoende te kunnen bedienen? Dit mede gezien de grootte en uitgestrektheid van onze gemeente.
  3. Hebben onze boa’s inmiddels de beschikking gekregen over middelen om ook daadwerkelijk efficiënt te kunnen werken? Minder kantoor gebonden, zoals mobiel werken door middel van een iPad. Waarom wel, niet?
  4. Hoeveel klachten / meldingen werden ingediend door onze inwoners in 2017 tot en met heden? Kunnen deze meldingen voldoende en tijdig worden opgepakt / afgehandeld gezien de huidige BOA-capaciteit?
  5. Op basis waarvan (hoe) worden iedere dag weer opnieuw de prioriteiten gesteld bij onze BOA-handhavingscapaciteit?
    Worden zij inmiddels ook buiten kantooruren daarvoor ingezet? Waarom wel, niet?

Een andere motie van ons bij de Begroting 2018 was de inzet van (Pilot) interventie-teams – zie Motie 35 PvdA – Pilot interventieteams. Er werd gesproken over het feit dat al sprake was van de zogenaamde “casus-tafels”.

1. Kunt u aangeven wat de huidige stand van zaken is omtrent interventieteams dan wel casustafels, waarbij integraal wordt gewerkt met ketenpartners en/of wordt gewerkt aan het thema ondermijning?
  2. Wat zijn de resultaten sinds november 2017 van deze werkwijze binnen onze gemeente?