Motie Verhuizing OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina naar Mallemolen

Door Lesley Albers op 23 juni 2022

Inleiding

De gemeenteraad heeft op 21 oktober 2021 het visiedocument – met daarin verschillende opties – vastgesteld. Het college heeft 14 juni 2022 besloten dat slechts 1 van de opties nader moet worden uitgewerkt; de verhuizing van OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina naar de Mallemolen. Details moeten nog worden uitgewerkt. Cruciale vragen blijven onbeantwoord. Met alle onderzekerheid van dien.
Het college heeft eigenstandig besloten om van het raadsbesluit af te wijken.
Vandaar deze motie, waarin wij het college verzoeken haar besluit van 14 juni 2022 te herzien.

Motie Verhuizing OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina naar Mallemolen

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

• de gemeenteraad op 21 oktober 2021 het visiedocument ”Hoe zien we de toekomst van de Mallemolen?”, d.d. 23 september 2021 heeft vastgesteld waarin verschillende opties en scenario’s zijn beschreven;
  • in dit document staat aangegeven dat wordt bekeken of een verhuizing van OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina naar de Mallemolen haalbaar en wenselijk is en dat dit samen met deze partijen wordt verkend;
  • het college op 14 juni 2022 al heeft besloten om voor de verdere uitwerking als enige uitgangspunt te nemen dat OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina gaan verhuizen naar de Mallemolen;
  • de voorwaarden hierbij onder andere zijn dat Maddogs geen aparte ruimte meer krijgt en er geen ruimte meer wordt geboden aan repeterende bandjes;
  • over de repetitieruimtes, naast de wekelijkse vaste repetities voor Wilhelmina, voor individuele lessen en groepsrepetities nog geen duidelijkheid bestaat;
  • dit niet door het hoogste orgaan, de gemeenteraad, is besloten;
  • dit afbreukrisico ook als kanttekening in het B&W-voorstel is aangegeven;

is van mening dat:

• het informeren van de gemeenteraad onvoldoende is, gezien de eerdere besluitvorming door de gemeenteraad;
  • de voor- en nadelen voor OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina onvoldoende bekend zijn op dit moment (waaronder ook de huurprijs versus verlies van inkomsten voor de betrokken partijen);
  • de gestelde verhuizing dan ook niet als enige uitgangspunt kan worden meegenomen in het vervolg.

verzoekt het college:

• om het collegebesluit van d.d. 14 juni te herzien;
  • om in het vervolgproces tot september 2022 te werken aan een Programma van Eisen waarin de verhuizing van OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina naar de Mallemolen niet als het enige uitgangspunt wordt genomen;
  • om -conform het raadsbesluit van 21 oktober 2021- de raad diverse scenario’s voor te leggen, met de daarbij behorende uitwerking van de gevolgen en impact van een eventuele verhuizing voor Maddogs en Wilhelmina naar de Mallemolen en daarnaast ook de benodigde aandacht te besteden aan de gevolgen die een dergelijke verhuizing kan hebben voor de gebruikers, onze inwoners en jongeren.

en gaat over tot de orde van de dag

Indiener(s):
PvdA: Lesley Albers en Henny van der Pol