Motie ‘Verondieping’ in onze gemeente, met reactie van GMG en K3

Door Lesley Albers op 11 december 2019

Op 27 september j.l. heeft ons raadslid Lesley schriftelijke politieke vragen over dit onderwerp gesteld en gezien de antwoorden van 7 november j.l. vinden wij het noodzakelijk om onderstaande motie in te dienen.

Via de gemeentelijke website en social media vernamen Grondbank GMG en K3 Gebiedsontwikkeling over onderstaande motie ingediend door de PvdA voor de raadsvergadering op 12 december 2019.
Zie hieronder (een deel van) hun reactie op deze motie.

Motie ‘Verondieping’ in onze gemeente naar aanleiding van programma Zembla van donderdag 26 september.

De raad van de gemeente Berg en Dal in vergadering bijeen d.d. 12 december 2019,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat:

• het tv-programma Zembla op 26 september jl. een documentaire heeft uitgezonden, geheten: ‘Gokken met bagger’;
  • in deze uitzending duidelijk werd dat in Nederland al meer dan tien jaar bagger en verontreinigde grond in natuurplassen wordt gestort;
  • volgens het tv-programma de controle en handhaving op het ondieper maken van natuurplassen ernstig tekort schiet;
  • de Partij van de Arbeid hierover al op 27 september jl. schriftelijke vragen in de zin van artikel 50 RVO heeft gesteld aan ons college.

overwegende:

• dat wij na de beantwoording op 7 november jl. van de vragen aan het college over de veiligheid van het verontdiepen in onze gemeente nog steeds met lege handen staan;
  • dat het college in die beantwoording schrijft ‘niet het bevoegd gezag te zijn en daarom ook niet betrokken’ en dus ook niet op de hoogte van eventuele kennis over de controle op de stortingen van vervuilde grond in de Erlecomse kaliwaal;
  • dat het college zegt alleen op te kunnen treden en navraag te kunnen doen bij de wel bevoegde instanties(s) bij ‘gerede twijfel’;
  • dat de gemeente pas opnieuw (na de vergunningverlening) ‘dreigt’ geïnformeerd te worden bij oplevering in 2025 (!) en er ook geen contact is opgenomen (of contact was) met Rijkswaterstaat naar aanleiding van de ‘gerede twijfel’ die bij veel mensen is gerezen na de Zembla uitzending over de veiligheid van de stortingen en de controle daarop;
  • dat de staatssecretaris in de ‘gerede twijfel’ na de Zembla uitzending wel aanleiding heeft gezien om de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport te moeten versterken;
  • dat de raad via het college van de verantwoordelijke uitvoerders wil weten of:
    1. de verontdieping van de Erlecomse Kaliwaal volgens de afgesproken spelregels (en dus veilig) werd en zal worden uitgevoerd en;
    2. juist en doorlopend werd of/en zal worden gecontroleerd.

gezien

• onze verantwoordelijkheid naar onze inwoners en leefomgeving.

roept het college dan ook op:

1. het onderzoek naar:
    1. de veiligheid van de stortingen in de Kaliwaal en
    2. de uitgevoerde controles daarop en de registratie daarvan,
      onmiddellijk te starten, gezien onze verantwoordelijkheid naar onze inwoners en leefomgeving.
  2. De resultaten daarvan op zo kort mogelijke termijn met de raad te delen.

en gaat over tot de orde van de dag.

ondertekening en naam:

Partij van de Arbeid Lesley Albers
D66 Tessa Vorderman
VVD Mechteld ten Doesschate
GJS Alex ten Westeneind en Theo van der Velden

MOTIE OVERGENOMEN DOOR COLLEGE

Reactie op de Motie ‘Verondieping in de gemeente Berg en Dal’ in relatie tot Erlecomse Kaliwaal door Grondbank GMG en K3 Gebiedsontwikkeling

Wij onderschrijven het belang dat uw gemeente inzicht heeft in de uitvoering van het project en dat het project veilig wordt uitgevoerd met meerwaarde voor de leefomgeving. Derhalve werken wij graag mee aan het gevraagde onderzoek zodat duidelijk wordt dat alle toepassingen in de Erlecomse Kaliwaal voldoen aan het wettelijk kader van het Besluit Bodem Kwaliteit en dat dit veilig is. Ook ondersteunen wij de wens dat de uitvoering van het project goed gecontroleerd wordt door het daartoe bevoegd gezag. Hiertoe kunnen wij u ook compleet inzicht geven in de toegepaste hoeveelheden tot op heden en onze meldingen aan het Loket Bodemkwaliteit; dit kan jullie een compleet inzicht geven van het registratiesysteem dat bij dit soort projecten van toepassing is.

Graag geven wij de Raad een informatieve presentatie van het project Erlecomse Kaliwaal en indien gewenst nodigen wij u graag uit op locatie om het project toe te lichten gezamenlijk met onze partner Staatsbosbeheer.