Ondersteunen roep om afschaffen verhuurdersheffing

Door Lesley Albers op 28 januari 2020

Ons raadslid Lesley heeft, op 27 januari j.l. de volgende motie voor de raadsvergadering van 30 januari aan de orde gesteld.

Lodewijk Asscher: “Tijdens Rutte II was deze verhuurdersheffing noodzakelijk. Maar als tijdelijke maatregel, die – gezien de huidige financiele situatie – weer afgeschaft zou worden.”

Ondersteunen roep om afschaffen verhuurdersheffing.

De raad van de gemeente Berg en Dal in vergadering bijeen d.d. 30 januari 2020,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat:

woningcorporaties een verhuurdersheffing aan het Rijk moeten betalen over de WOZ-waarde van (sociale) huurwoningen;

• woningcorporaties door deze verhuurdersheffing minder kunnen investeren in nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en het betaalbaar houden van de huurprijzen;
  • woningcorporaties elk jaar een totaalbedrag van tientallen miljoenen euro’s aan het Rijk afdragen, en dit vervolgens naar de algemene middelen gaat in plaats van geherinvesteerd wordt in woningen;
  • een groot aantal woningcorporaties bezwaar heeft gemaakt tegen deze verhuurdersheffing bij de Belastingdienst en het Ministerie heeft aangeschreven;
  • diverse gemeenteraden hierover al moties hebben aangenomen (zie ingekomen moties van de gemeenten Achtkarspelen en Leeuwarden, raadsagenda onder punt 15a sub 2 en 9).
  • woningcorporaties uit onze gemeente deze zorgen delen én
    inventarisatie bij de sociale verhuurders in Berg en Dal de volgende financiele aderlating oplevert:
    • In 2019 heeft wooncorporatie Waardwonen in de Gemeente Berg en Dal € 541.680,- aan verhuurderheffing betaald. Dit is ongeveer 1,5 maandhuur van de totale huuropbrengsten over 804 woningen met een WOZ waarde van € 97.875.000,-
    • Voor wooncorporatie Oosterpoort bedraagt de verhuurdersheffing in 2019 ca € 2.855.424,- voor de Gemeente Berg en Dal. Dat komt ook overeen met 1,5 maand huurinkomsten. De totale WOZ waarde is zo’n € 509.000.000 binnen Berg en Dal.
    • De ZZG-zorggroep is ook een grote verhuurder die 0,562% van de WOZ-waarde afdraagt aan verhuurdersheffing (na vrijstelling van de eerste 50 woningen).

overwegende dat:

• sinds eind oktober 2019 duidelijk is dat de verhuurdersheffing vooral wordt geïnvesteerd in de randstad;
  • de uitdagingen in Gelderland, en dus ook in onze gemeente, niet per se kleiner zijn dan in de Randstad: ook hier bestaat een gat tussen vraag en aanbod, hebben we grote ambities op duurzaamheid, en willen we de leefbaarheid in onze dorpen en kernen overeind houden;
  • woningcorporaties door de heffing nadelige financiële consequenties ondervinden, wat leidt tot het uitstellen van duurzaamheidsmaatregelen in de sociale woningbouw, verhoging van de huurprijzen en minder nieuwe woningen;
  • ook huurders hierdoor gedupeerd zijn;
  • de woningcorporaties zelf het beste weten waar investeringen nodig zijn;
  • in november door onze Provinciale Staten al een dergelijke motie is aangenomen en het goed is als onze raad dit ondersteunt en een gelijk signaal afgeeft vanuit onze gemeente.

verzoekt het college:

• in samenwerking met onder andere de Provincie Gelderland, andere Gelderse gemeenten, Woningcorporaties en de VNG bij het Rijk erop aan te sturen dat de verhuurdersheffing wordt afgeschaft.

en gaat over tot de orde van de dag.

ondertekening en naam:

PvdA-Berg en Dal Lesley Albers