Ons raadslid Martijn heeft de volgende kwestie aan de orde gesteld bij het college.
Via degroesbeek.nl kwamen wij erachter dat het aantal parkeerplaatsen op de markt in Groesbeek opgetrokken zou gaan worden naar 30 tot 40 plaatsen.
In het verleden is er afgesproken dat het blik van de markt zou verdwijnen en dat er in de directe omgeving van het centrum voldoende parkeerruimte gecreëerd zou worden; binnen een straal van 150 meter rondom de markt is er namelijk een parkeergarage aangelegd onder Bellevue, is het kermisterrein daarvoor ingericht en is er op het Zoma terrein een dubbel laags parkeerdek aangelegd (die dagelijks voor een groot gedeelte leeg staat). Daarnaast zijn er nog heel veel kort parkeerhavens vlak voor de winkels; waardoor het nog steeds geen ideaal verblijfscentrum is.
Ondernemers hebben aangegeven dat zij in de buurt van de winkels op de markt graag nog enkele kort parkeerplaatsen over willen houden, welnu die zijn er volgens ons wel degelijk voor handen (van Bakker Bart naar Bellevue is nog geen 100 meter). We hebben een aantal keren gevraagd aan het college om juist de ondernemers mee te nemen naar vergelijkbare winkelcentra in de regio (Gennep, Wijchen) om daar van lokale ondernemers te horen wat het autovrij maken van de winkelstraat voor consequenties heeft gehad (qua straatbeeld, qua omzet, qua uitzicht vanaf terras, qua verblijfservaring voor consumenten).
Wij snappen dan ook het (waarschijnlijke) voorstel niet om tot een dusdanig forse uitbreiding te komen en hebben daarom de volgende vragen:
- Hoeveel parkeerplaatsen zijn er nu op de officiële grote parkeerplaatsen: a) Bellevue b) Zoma c) Kermisterrein
- Wat is daarvan de bezettingsgraad?
- Hoeveel kort parkeerplaatsen (aan de straatkant, pal voor de voordeur van de winkels)) zijn er nu in het centrum?
- Wat is daarvan de bezettingsgraad?
- Komen die parkeerplaatsen ten goede van ons nieuw ontwikkelde centrum??
- Zijn er voldoende invalide parkeerplaatsen?
- Naar wie is er nog meer geluisterd, naast de ondernemers, over de inrichting van de markt (fietsersbond, consumenten, omwonenden)?
- Wil het college onze suggestie overnemen om met ondernemers te kijken in omliggende gemeentes met verkeersvrije zones?
- Welke argumenten zijn er allemaal om af te stappen van de oorspronkelijke plannen van een autovrije markt?
- Wanneer krijgen wij (de raadsleden) de voorstellen onder ogen?