Warm gebaar richting statushouders Leuth

Door Lesley Albers op 2 april 2019

pastorie Leuth

Iedereen is inmiddels op de hoogte van het incident in Leuth, waarbij in de nacht van zaterdag 23 op zondag 24 maart j.l. een halve stoeptegel door de ruit is gegooid bij de pastorie. Dit is de woning van zes statushouders, mensen die een verblijfsvergunning hebben en mogen werken of een opleiding volgen in Nederland. Deze pastorie moet een veilig onderkomen zijn na de vaak vreselijke belevenissen in hun thuisland.

Zie ook het artikel in de Gelderlander: Statushouders Leuth geschrokken na steen door ruit

Niet alleen het incident op zichzelf, maar ook de reacties op social media zijn vreselijk en kwetsend om te lezen. Reacties die neerkomen op: misschien dan ook maar beter om naar huis te gaan in Syrië, Nederland is te klein, etc.

Wij hebben voorgesteld om als leden van de gemeenteraad in gezamenlijkheid iets voor hen te doen, als warm gebaar. Natuurlijk kunnen we dit vanuit de PvdA doen. Het zou echter nog mooier zijn om als gehele gemeenteraad een duidelijk statement af te geven dat we zo niet met elkaar omgaan. Laten we langsgaan bij deze inwoners van onze gemeente en hen laten weten dat zij van harte welkom zijn in Berg en Dal en wij met hen meeleven.

We hopen dat iedere partij mee wil doen maar dit wordt donderdagavond besproken. Er werd al wel de opmerking gemaakt dat er wel meer vervelende gevallen zijn. Natuurlijk zijn er meer vervelende situaties maar door iets voor deze mensen te doen zeg je niets over andere zaken. Dat staat er los van. De hardheid die af en toe terug wordt gezien in de samenleving richting mensen die zijn gevlucht en alles hebben achtergelaten verdient af en toe een #doeislief actie. Wij vinden dat deze agressie niet past in Nederland, niet past bij de waarden in Berg en Dal