Zeker zijn van een eerlijke stagevergoeding

Door Lesley Albers op 27 januari 2020

Ons raadslid Lesley heeft, op 27 januari j.l. de volgende motie voor de raadsvergadering van 30 januari aan de orde gesteld.

Zeker zijn van een eerlijke stagevergoeding.

De raad van de gemeente Berg en Dal in vergadering bijeen d.d. 30 januari 2020,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat:

• door onze gemeente verschillen worden gemaakt bij het verstrekken van stagevergoedingen op basis van opleidingsniveau;
  • een MBO-stagiair(e) bij de gemeente Berg en Dal € 195,00 of € 205,00 per maand als stagevergoeding krijgt en een HBO/WO-stagiair € 295,00 per maand (uitgaande van een 36-urige werkweek);
  • sinds 2015 onze gemeente 37 stagiair(e)s een plaats heeft geboden, waarvan 17 MBO-ers, 16 HBO/WO-ers en 4 taalstagiair(e)s;
  • onze “Regeling stagiairs gemeente Groesbeek 2015” nog niet is geactualiseerd en nog niet is toegeschreven op de gemeente Berg en Dal.

overwegende dat:

• landelijke politieke partijen en het Ministerie werkgevers hebben opgeroepen alle stagevergoedingen gelijk te trekken;
  • de stagevergoeding is namelijk een onkostenvergoeding en daar horen verschillen op basis van opleidingsniveau niet bij;
  • alle stagiair(e)s moeten immers even veel uren maken en werken net zo hard;
  • goedgeschoolde vakmensen die van het MBO komen een onmisbare schakel in onze economische groei zijn en gelijk gewaardeerd moeten worden;
  • inmiddels ook diverse gemeenten en de rijksoverheid de vergoedingen hebben aangepast;
  • dit voor onze gemeente ook een perfect moment is om de regeling te updaten en de oproep hierin mee te nemen;
  • ons college een krachtig signaal afgeeft door de stagevergoedingen van o.m. MBO, HBO en WO gelijk te trekken.

verzoekt het college:

• de stagevergoeding voor álle stagiair(e)s gelijk te waarderen, en bijvoorbeeld deze rond de € 300,= netto per maand vast te stellen (conform landelijke gemiddelden in 2019, uitgaande van een 36-urige werkweek en een stageduur van langer dan zes weken);
  • dit mee te nemen in de actualisatie van de Regeling Stagiairs.

en gaat over tot de orde van de dag.

ondertekening en naam:

Partij van de Arbeid Lesley Albers