3. Gelijke kansen voor ieder kind

3. Gelijke kansen voor ieder kind

PvdA-Berg en Dal, lokaal sociaal! is van mening dat voor onze kinderen alleen het beste goed genoeg is. Landelijk zijn we voor gratis kinderopvang voor kinderen tot 4 jaar. Scholen moeten de gelegenheid krijgen hun werk zo goed mogelijk te doen.

Wij willen samen met alle scholen het leef- en opvoedingsklimaat voor onze jeugd zo optimaal mogelijk maken. Wij willen schooluitval van kinderen voorkomen, zodat elk kind zicht houdt op een mooie toekomst. Elk kind telt voor de PvdA!

3.1. Kinderen die in armoede opgroeien

PvdA-Berg en Dal, lokaal sociaal! vraagt specifieke aandacht voor kinderen die in armoede opgroeien, iets waar zij als kind geen schuld aan hebben. De PvdA pleit daarom voor het instellen van een Taskforce Kinderarmoede. Tijdens de begrotingsraad van 4 november 2021 hebben wij daarvoor ook een motie ingediend. Zie ook de landelijke petitie van SIRE https://stopkinderarmoede.petities.nl maar ook een initiatief vanuit enkele 2e Kamerfracties om dit probleem op de agenda te krijgen.

Kinderen die opgroeien in armoede worden op alle vlakken in hun leven beperkt in hun ontwikkeling. Het is belangrijk dat de gemeente gericht kijkt hoe zij deze gezinnen kan helpen om uit structurele armoede te komen. Specifieke aandacht is daarvoor nodig, door middel van een Taskforce Kinderarmoede.

Daarnaast moet ons minima- en schuldhulpbeleid aan de slag met de aanbevelingen die komen uit de diverse evaluaties, bijvoorbeeld ten aanzien van het voorkomen van armoedeval en goed evalueren en bijsturen.

PvdA-Berg en Dal, lokaal sociaal! staat uitdrukkelijk ook voor de kiezers die niet zelf deze problemen ervaren, maar die niet in een gemeente willen wonen, waarin de ongelijkheid aantoonbaar aanwezig is. Mensen die het belangrijk vinden dat anderen met minder geluk ook goed mee kunnen doen. Inwoners die kiezen voor solidariteit in een gezonde gemeente.