8. Bestuur

8. Bestuur

In dit hoofdstuk besteden we aandacht aan veiligheid, organisatie en financiën.

8.1. Veiligheid

PvdA-Berg en Dal, lokaal sociaal! wil een veilige gemeente waarin het prettig wonen is en betere voorlichting over veiligheid. De ‘grote’ veiligheidsproblematiek is uiteraard een landelijke verantwoordelijkheid. Maar als het gaat om het gevoel van veiligheid van burgers in een gemeente, dan is het bestuur van die gemeente zelf aan zet.

Wij zijn van mening dat – als de gemeente echt op prioriteit wil gaan handhaven – er te weinig BOA-capaciteit is.

Inwoners moeten er zeker kunnen zijn dat goede zorg bereikbaar is. Of je nu in de Polder of in Groesbeek woont. Als je hulp nodig hebt, moet je die snel kunnen krijgen. De PvdA vecht voor bereikbare zorg voor iedereen, voor jong en oud. Dat betekent dat we moeten kijken of onze brandweer juist gesitueerd is en onze ambulancevoorzieningen voldoende zijn. Hierbij kijken we ook over de (lands)grenzen heen.

8.2. Organisatie

PvdA-Berg en Dal, lokaal sociaal! staat voor open en transparant bestuur. Daarbij denken wij in mogelijkheden. Dat uit zich bijvoorbeeld in het stimuleren van nieuwe woonvormen. Het uitgangspunt moet het hanteren van een JA-tenzij houding zijn.

Daarnaast staan wij voor een heldere communicatie. Naast en met onze inwoners, ondernemers en belangenorganisaties. Niet alleen praten met, maar ook waar mogelijk besluiten bij onze inwoners laten. Iedere wijk/dorp krijgt een eigen budget voor de uitvoering van de wijk-/dorpsagenda’s.

Wij geven óók een stem aan onze jeugd! In 2018 hebben wij een motie ingediend voor een werkgroep Jeugd&Politiek. Deze werkgroep is inmiddels structureel ingericht en organiseert diverse activiteiten om kinderen en jongeren te betrekken bij de politiek. Wij willen dat dit uiteindelijk leidt tot een kinder-/jongerenraad met eerst een adviserende en vervolgens een beslissende rol over zaken die hèn aangaan.

We staan voor politiek en bestuur op basis van verbinding en niet op basis van grenzen. Het maakt ons niet uit waar je vandaan komt. Wij zijn er voor iedereen die deel uitmaakt van onze gemeente. Wij sluiten niemand uit, wij zetten ons in voor een inclusieve samenleving, zonder discriminatie in welke vorm dan ook.

Voor de komende collegeperiode willen wij een actieplan om hiermee beter en gerichter aan de slag te gaan. Daarnaast vinden wij de samenwerking over onze gemeente- en regiogrenzen, en zelfs landgrenzen, heen erg belangrijk.

Wij vinden het belangrijk dat geïnvesteerd wordt in kennis en kwaliteit van de ambtelijke organisatie, waardoor verloop onder ambtenaren wordt voorkomen.

8.3. Financiën

PvdA-Berg en Dal, lokaal sociaal! maakt constant keuzes op basis van het principe: ‘de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten’ en ‘de vervuiler betaalt’.

De afgelopen jaren is het zorgdomein te veel gedreven vanuit financiële kaders. We moeten structureel aan de slag met ons zorg- en armoedebeleid: wat voor een gemeente willen wij zijn en wat is daarvoor nodig?