Motie verkeersmaatregelen Oude Kleefsebaan Berg en Dal

Door Lesley Albers op 27 september 2024

Spreekrecht voor het publiek
Gelegenheid voor het publiek om in te spreken over geagendeerde onderwerpen.
Inspreektekst de heer Heemstra, namens de Dorpsagenda Berg en Dal

Inleidend.

Bij deze motie wil ik namens D66, PvdA en GroenLinks benoemen dat onze intentie met deze motie is dat we (als inwoners en gemeente) met elkaar om tafel blijven zitten en samen zoeken naar een oplossing die gewenst en mogelijk is. We hebben deze motie opgesteld om te voorkomen dat de huidige situatie in een duur juridisch traject en zonder resultaat eindigt. We begrijpen dat mensen hiervan geschrokken zijn, maar het is prettig dat door de inspreker duidelijk is gemaakt dat ze op dit moment voor hun gevoel en de wet niet anders konden.

Ik denk dat we allemaal de situatie wel kennen van de Oude Kleefsebaan in Berg en Dal. En dat het duidelijk is dat deze doorgaande weg het dorp splijt. De dorpsagenda heeft het aanpakken van deze situatie daarom al jaren hoog op hun agenda staan.

De motie is duidelijk denken we, zeker ook met de inhoudelijke toelichting en het verhaal van de inspreker. Daarom licht ik er een aantal zaken uit:

• Participatie. We zijn als raad voorstander van goede participatie. In dit traject zijn zaken grondig bekeken en besproken met de buurt. Na een traject van meer dan 3 jaar is er een formele toezegging gekomen. Het is funest voor het vertrouwen van de burger in de overheid als dit zo snel weer wordt herroepen.
  • Wetgeving. Onze gemeentelijke wetgeving, zoals het STOMP-principe, en de genoemde landelijke wetgeving ondersteunen de wensen van de inwoners. Het is niet de vraag of we 30 km zones gaan krijgen op doorgaande wegen door dorpen, maar vooral wanneer.
  • Financiën. Deze maatregelen kunnen met een zeer beperkte investering worden uitgevoerd. Het is niet zo dat de hele weg open moet. Het gaat om 2 wegversmallingen met zebrapaden en om bewegwijzering. De extra kosten voor vertraging met de bus zijn beperkt tot maximaal €3000 per jaar.
  • Alternatieven. In die ruim 3 jaar tijd is alles bekeken. Er zijn geen goedkopere alternatieven voor het huidige voorstel van de 2 wegversmallingen. Als dat wel zo is, dan hoor ik het graag van de wethouder. Als er geen alternatief is, heeft het ook geen zin om verder te gaan met participatie en er nog een keer over te spreken.

Als we samenhang en leefbaarheid in de dorpen belangrijk vinden, dan is het toch cruciaal dat we samen met de inwoners komen tot een veilige leefsituatie.
En laten we dat dan nu doen en het niet nog jaren voor ons uitschuiven.

Caroline de Greeff
Raadslid fractievoorzitter, GroenLinks Berg en Dal

Motie verkeersmaatregelen Oude Kleefsebaan Berg en Dal

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

• het college op 19 december 2023, na een lang traject van raadpleging en inspraak met de Dorpsagenda Berg en Dal, besloten heeft om een serie maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid in Berg en Dal uit te voeren;
  • deze maatregelen naar de wens van de Dorpsagenda onder andere voorzien in veilige oversteekplaatsen voor kinderen en ouderen van Berg en Dal;
  • het college, op basis van zorgen voor vertraging van de buslijn, heeft besloten om terug te komen op zijn eerder genomen besluit.

is van mening dat:

• het terugdraaien van besluiten na een lang participatietraject niet goed is voor het vertrouwen van de Dorpsagenda Berg en Dal in de gemeente als participatiepartner;
  • de mogelijke vertraging van de bus zeer beperkt is;
  • de kosten laag kunnen blijven en er mogelijkheden zijn voor subsidies;
  • onze gemeente het STOMP principe hanteert, waarbij Stappen en Trappen (veiligheid en aantrekkelijkheid van lopen en fietsen) vóór OV geplaatst worden;
  • de verkeersveiligheid in Berg en Dal op korte termijn moet worden verbeterd en niet over elf jaar of na een ongeluk dat te voorkomen was geweest.

verzoekt het college:

• uiterlijk 31 december 2024 een definitief uitvoeringsplan te presenteren, inclusief een uitvoeringsplanning, voor een veilige oversteekbaarheid van de Oude Kleefsebaan. Hierbij uit te gaan van het voorstel van de dorpsagenda, zoals ook is benoemd in het collegebesluit van 19 december 2023; hierbij de nieuwe argumenten en inzichten over vertraging van de bus en beperkte kosten mee te nemen; en af te stemmen met de Dorpsagenda.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Florian Gödderz en Rona Vree
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries en Marlou van Grinsven-Peters
PvdA Berg en Dal: Lesley Albert en Henny van der Pol

MOTIE AANGENOMEN

Toelichting:

• Het verzoek van de Dorpsagenda is o.a. 30 km zone.
    De juridische en maatschappelijke ontwikkelingen rondom het instellen van 30km/u op gebiedsontsluitende wegen (GOW30) maken dat het niet de vraag is óf de voorstelde aanpassingen er moeten komen, maar wánneer, zoals ook blijkt uit de recente berichtgeving over plannen van het college in Nijmegen om vele Nijmeegse wegen (waaronder de toegangswegen naar Berg en Dal) als GOW30 in te richten.
  • De Dorpsagenda Berg en Dal onderbouwt in haar reactie op het collegevoorstel op zeer grondige wijze, en met verwijzing naar het verkeerskundig onderzoek van Goudappel en de tarieven van de provincie, dat de gevolgen voor busverkeer minder ernstig zijn dan geschetst in de brief van het college aan de dorpsagenda en dat de kosten van de vertraging vanuit de provincie op jaarbasis minder dan € 3000,- zullen bedragen.
  • In de brief van het college worden financiën genoemd als argument om terug te komen op het besluit van 19-12-2023. Echter, de kosten zullen beperkt zijn omdat de aanpassing slechts om twee versmallingen gaat, en er, door de Aanpassing Uitvoeringsvoorschriften BABW van 1 oktober 2023, aan de inrichting van rest van de weg niets veranderd hoeft te worden bij instelling van GOW30. Bovendien was al besloten om de kosten te financieren uit het verkeersbudget, zoals ook bevestigd in het collegevoorstel van 21 juni.