Signalen PLANgroep, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 2 maart 2022

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 9 februari j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 2 maart j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over ‘Signalen PLANgroep’.

Geacht college,

Op 17 januari 2022 was bij het consumentenprogramma Radar een item dat onder meer ging over inwoners die zich vrijwillig voor het budgetbeheer en schuldhulpverlening hebben aangemeld bij PLANgroep (financieel zorgverlener). Bij een aantal cliënten van PLANgroep zijn rekeningen niet betaald. Ze kregen geen reactie op telefoontjes en mails, terwijl de onbetaalde rekeningen zich opstapelden, blijkt uit de uitzending van Radar. ( bron: Dieper in de schulden door budgetbeheerder Plangroep | Radar Checkt! – Radar – het consumentenprogramma van AVROTROS )

De afgelopen periode kregen wij hierover ook vragen en we hebben zorgen over mogelijke consequenties die dit heeft gehad voor onze inwoners. Ook onze gemeente heeft namelijk PLANgroep de taak gegeven om de schuldhulpverlening/budgetbeheer voor onze inwoners te regelen. Onze schuldhulpverlening is nu zo ingedeeld dat wij als gemeente zelf de zogeheten eerste fase uitvoeren en de tweede fase – de schuldregelingstrajecten – wordt uitgevoerd door PLANgroep, conform het Beleidsplan Minima & Schuldhulpverlening.

De Staatssecretaris heeft het volgende geantwoord op kamervragen (december 2021):
Vraag: Zijn er meer gemeenten waar PLANgroep dienstverlening aan verleent waar dezelfde of soortgelijke problemen spelen?
Antwoord: Ongeveer zestig gemeenten hebben schuldhulpverlening uitbesteed aan PLANgroep. In deze gemeenten ondervinden de cliënten voor wie PLANgroep het budgetbeheer doet dezelfde of soortgelijke problemen. PLANgroep heeft contact met deze cliënten opgenomen om de problemen op te lossen. (bron: Antwoorden op Kamervragen over nieuwe schulden door schuldhulpverlener | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl ).

Wij vinden dat onze gemeente een actieve rol moet spelen in het oplossen van problemen van mensen waarvan de rekeningen nu niet worden betaald. Daarom hebben wij de volgende vragen.

Vragen:

  1. Vraag: Klopt het dat, zoals de staatssecretaris aangeeft, ook onze inwoners te maken hebben gehad met soortgelijke situaties vanuit PLANGROEP? Om hoeveel gevallen gaat het dan en welke problemen hebben zij ervaren?
     
    Antwoord: Dat klopt. Problemen waar inwoners hebben ervaren zijn het niet op tijd of juist betalen van vaste lasten, niet op tijd of juist ontvangen van leefgeld en slechte bereikbaarheid van Plangroep. Van 4 inwoners weten wij dat er problemen waren bij budgetbeheer van Plangroep. Van augustus 2021 t/m december 2021 maken 12 inwoners van onze gemeente gebruik van budgetbeheer bij Plangroep.
    Wanneer inwoners bij ons aan de bel trokken vanwege problemen bij budgetbeheer van Plangroep is dit direct opgepakt door onze schuldhulpverleners. Er is contact opgenomen met Plangroep zodat de problemen opgelost werden. Wanneer dit niet (snel) genoeg gebeurde is er een oplossing buiten Plangroep om gezocht.

     
  2. Vraag: Wat is de oorzaak van deze problemen?
     
    Antwoord: De oorzaak ligt volgens Plangroep bij het in gebruik nemen van een nieuw systeem wat niet soepel is verlopen. Daarnaast is het tekort aan werknemers en de krapte op de arbeidsmarkt een oorzaak van de problemen.

     
  3. Vraag: Welke stappen heeft het college genomen om dergelijke situaties te verbeteren? Zijn de problemen voor deze inwoners ook opgelost? En welke stappen heeft het college genomen om dit in de toekomst te voorkomen?
     
    Antwoord: Er zijn nieuwe afspraken gemaakt met Plangroep. Zo is er nu een tweewekelijks overleg op een vast moment met een vast contactpersoon en onze schuldhulpverleners. De bereikbaarheid van Plangroep is verbeterd. Er is een tijdlijn/plan van aanpak met Plangroep vastgesteld waarin ze stap voor stap beterschap beloven voor de aankomende maanden. We hebben daarnaast een verzoek gedaan om wekelijks een overzicht te ontvangen waarin duidelijk wordt hoeveel betalingen er wel zijn gedaan en hoeveel niet. Indien niet is betaald moet aangegeven worden op welke termijn alsnog betaald is. Dit verzoek is nog niet op gereageerd (24-2-2022). Wanneer de beloofde verbetering er niet is, wordt er gekeken naar andere partijen waarbij we budgetbeheer kunnen beleggen. Hier is Plangroep van op de hoogte.
     
  4. Vraag: Hoe zit het met het contractmanagement en onze vinger aan de pols?
     
    Antwoord: Er zijn structureel ingeplande gesprekken met Plangroep over contract en inhoud door beleid en teamleider sociaal team. Wanneer nodig, zoals bij deze signalen, wordt de frequentie van gesprekken opgevoerd.
     
  5. Vraag: Wanneer was het laatste evaluatie- en resultaten gesprek met PLANgroep en wat waren de uitkomsten?
     
    Antwoord: Het laatste gesprek was op 27 januari 2022. Hierin is de eerder genoemde tijdlijn/plan van aanpak besproken en vastgesteld. Hierin is ook aangegeven dat als de beloofde verbeteringen niet worden gehaald, wij gaan kijken naar een andere partij om budgetbeheer bij te beleggen. In samenspraak met juridische zaken en inkoop is op 22 februari 2022 een verzoek gedaan om wekelijks overzichten te ontvangen. Hier is nog niet op gereageerd (24-2-2022).
     
Lesley Albers

Lesley Albers

De afgelopen 4 jaar was ik raadslid en fractievoorzitter. Ik vind het een eer en een uitdaging om opnieuw gekozen te zijn tot de nieuwe lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022. Ik vind het belangrijk dat jonge werkende moeders ook vertegenwoordigd zijn in de raad. Via onze website en sociale media houd ik jullie op de

Meer over Lesley Albers