Amendement A15 – Begroting 2024 – Berg en Dal klimaatneutraal in 2040, uiterlijk in 2050

9 november 2023

GroenLinks/PvdA wil graag onze klimaatneutraal ambitie correct weergegeven hebben in de begroting tekst.

In de Programmabegroting 2024 staat wat we in gemeente Berg en Dal willen bereiken, hoe we dat willen doen en wat het kost. Ondanks dat we met elkaar in het Actieplan Duurzaamheid 2019-2023 hadden afgesproken om “bij voorkeur in 2040, maar uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn”, stond dit foutief in de begroting.

Wij hebben daarom dit amendement ingediend: “In 2050 willen we klimaatneutraal zijn.” (p. 4) willen we vervangen door: “Bij voorkeur in 2040, maar uiterlijk in 2050 willen we klimaatneutraal zijn.

Amendement Berg en Dal klimaatneutraal in 2040, uiterlijk in 2050

De raad van de gemeente Berg en Dal gelezen het raadsvoorstel ‘Programmabegroting 2024’

besluit:

In de Programmabegroting 2024 de volgende wijzigingen aan te brengen:

• “In 2050 willen we klimaatneutraal zijn.” (p. 4) => “Bij voorkeur in 2040, maar uiterlijk in 2050 willen we klimaatneutraal zijn.”
  • “We willen onze gemeente klimaatbestendig maken in 2050.” (p. 24) => “We willen onze gemeente bij voorkeur in 2040, maar uiterlijk in 2050 klimaatbestendig maken.”
  • “Onze ambitie is om in 2050 uitsluitend energie neutraal gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed te hebben.” (p. 81) => “Onze ambitie is om bij voorkeur in 2040, maar uiterlijk in 2050 uitsluitend energieneutraal gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed te hebben.”

Indiener:
GroenLinks-Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
PvdA-Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries, Marlou van Grinsven-Peters
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hennie Eikholt, William Janssen, Sonja Postema, Ruud Verstraaten, Hans Peters en Johanna Brouwer
LOKAAL!: Ellen van Broekhoven, Geert Ubbink, Toon de Jong, Arnold Driessen, Theo Flemminks, Miengske Borremans

AMENDEMENT AANGENOMEN