Technische vragen bij verwerven gemeenschapshuis de Sleutel in Groesbeek-Breedeweg, nu met antwoorden

Door Monique Maarsseveen op 4 april 2024

Foto website De Sleutel

Namens GroenLinks en PvdA hebben wij een aantal vragen aan het college over het verwerven gemeenschapshuis de Sleutel in Groesbeek-Breedeweg ter voorbereiding op carrousel van 4 april en de raadsvergadering van 11 april aanstaande.
Hieronder zijn de antwoorden verwerkt die we op 4 april hebben ontvangen.

Technische vragen bij ‘verwerven gemeenschapshuis de Sleutel in Groesbeek-Breedeweg’

Geacht college,

Naar aanleiding van uw voornemen om de Sleutel in de Breedeweg te kopen hebben wij de volgende vragen.

Vragen:

• Vraag: Bij de financiële verantwoording worden de kosten voor onderhoud en exploitatie genoemd, maar daarbij is geen rekening gehouden met eventuele verduurzaming van het gebouw. Voldoet de Sleutel al aan alle eisen, ook wat betreft gebruik op langere termijn? Zo nee, wat zijn de kosten voor verduurzaming en welke kosten zouden voor een aanpassing verwacht kunnen worden?
    Antwoord: Het is de wens van de gemeenteraad dat de gemeente Berg en Dal in 2050 maar het liefst in 2040 klimaatneutraal is. Dit geldt ook voor het gemeentelijk vastgoed.. De bouwkundige staat van het pand is volgens het taxatierapport goed. De Sleutel is momenteel niet klimaatneutraal. Insteek is dat voor einde van dit jaar door u een vastgoedvisie wordt vastgesteld. In deze visie zit ook het onderdeel verduurzaming gemeentelijk vastgoed. Hiermee komen we tegemoet aan de motie van de VVD van oktober 2023 (2023-MO16) inzake een plan voor het verduurzamen van gemeentelijke gebouwen.
    Mocht De Sleutel worden verworven dan wordt dit pand aan deze lijst toegevoegd.

• Vraag: Wat is het belang van de gemeente om in te stemmen met een meerwaardeclausule winstdeling bij evt. herbestemming?
    Antwoord: De parochie wil meedelen in de winst op het moment dat als gevolg van een herbestemming het pand een andere invulling kan krijgen (b.v. ten behoeve van woningbouw). Indien de gemeente hiermee niet akkoord gaat, gaat de verkoop niet door. Omdat de gemeente het pand wil kopen zodat het behouden kan blijven als gemeenschapsaccommodatie van de kern Breedeweg is het in het belang van de gemeente om in te stemmen met een meerwaarde- clausule.

• Vraag: Kunt u aangeven welke bestemming er op dit moment rust op De Sleutel en of een eventuele koper (anders dan de gemeente) ervan uit zou kunnen gaan dat deze zo nodig kan worden gewijzigd naar bijvoorbeeld een bedrijfs- of woonbestemming?
    Antwoord: Op basis van het huidige bestemmingsplan Breedeweg uit 2007 heeft het pand de bestemming “maatschappelijke doeleinden”. Dit is een ruim begrip. Op basis van de doeleindenomschrijving is namelijk veel mogelijk, namelijk voorzieningen ten behoeve van openbaar bestuur, openbare dienstverlening, religie, verenigingsleven, cultuur en lichamelijke en/of geestelijke volksgezondheid met de daarbij behorende voorzieningen zoals tuinen, erven, achterpaden, opritten, parkeerplaatsen en bouwwerken.

Op het moment dat een koper het pand een andere bestemming zou willen geven geldt daarvoor de normale omgevingsplanprocedure De gemeenteraad beslist uiteindelijk of zij instemt met deze omgevingsplanwijziging of niet.

In afwachting van uw beantwoording,

Met vriendelijke groet,
Rona Vree, namens GroenLinks en PvdA Berg en Dal

Monique Maarsseveen