Raad deelt kennis met Duitse jongeren over participatie

Door Lesley Albers op 15 maart 2024

Foto’s: Peter Hendriks Tekst: Gemeente Berg en Dal / Florian Gödderz

Op vrijdag 15 maart 2024 kwam een delegatie van het jongerenparlement in Hilden (bij Düsseldorf in Duitsland) naar onze gemeente. Doel: kennis delen over jeugdparticipatie. Het werkbezoek was een initiatief van de werkgroep Jeugd en Politiek van de gemeenteraad van Berg en Dal. Het was een vervolg op een bezoek in september 2023 van de raadswerkgroep aan het Duitse jongerenparlement.

Bouwen aan jeugdparticipatie

Het is niet makkelijk om jongeren bij de politiek te betrekken. De werkgroep Jeugd en Politiek wil hier via diverse activiteiten meer reuring aan geven. In Hilden zijn ze al een stuk verder; daar hebben ze zowel een jeugd- als kinderparlement opgericht. Jongeren maken actief gebruik van de inspraak bij besluiten die daar worden genomen. Maar daar is jarenlang opbouw voor nodig geweest.

Skatepark: voorbeeld van participatie

Het programma startte bij het skatepark in Beek. Vijf gebruikers van het park (Kaja, Abel, Evelyn, Aram en Ezra) vertelden over het ontstaan er van. Het is een mooie samenwerking tussen de jongeren en de gemeente. En dat leverde de Duitse bezoekers nieuwe inzichten op. Helaas was het door de regenval niet mogelijk om zelf veel te skaten. De baan werd te glad. Maar de jongeren raakten al snel met elkaar aan de praat en zo ontstond er alsnog een leuke interactie.

Maddogs

Daarna trok het gezelschap naar jongerencentum Maddogs in Groesbeek. Zo kregen de Hildenaren onderweg van Beek naar Groesbeek ook wat van het mooie Berg en Dalse landschap te zien. Wethouder Irma van de Scheur opende in de Maddogs officieel het werkbezoek. Zij sprak over het ontstaan van dit jongerencentrum in de jaren ’60 (en de relletjes op de kermis in 1966) en het bezoek aan Hilden. Maar ook over vrijheid. “Vrijheid is in onze gemeente niet altijd een vanzelfsprekendheid geweest”, zei ze. Daarmee doelend op onder andere Operatie Market Garden in de Tweede Wereldoorlog en de evacuatie van de Groesbekers.

Kickboksen: mentaal sterker

Ravenn Koolen (Forte Welzijn) gaf in Maddogs uitleg over het jongerenwerk en raadslid Florian Gödderz over de werkzaamheden en doelen van de werkgroep. Waar het in Beek niet lukte om wat te sporten, kon dat in Maddogs wél. Onder leiding van Faldir Chahbari werd er vanuit Rocky Fit een workshop kickboksen gegeven. Een van de Duitse jongeren vertelde een persoonlijk verhaal over hoe het kickboksen hem vooral mentaal heeft geholpen.

Vrijheid

De afsluiting was in het Vrijheidsmuseum. De groep kreeg een rondleiding door het museum, onder leiding van oud-directeur Wiel Lenders. De dag werd afgesloten met een gezamenlijk diner. Uit handen van Andrea Nowak, coördinator van het Hildense jongerenparlement, kreeg burgemeester Mark Slinkman een mandje met Hildener lekkernijen. Ook voor de Duitse delegatie was er een souvenir, dat bij het vertrek naar huis werd uitgedeeld door Slinkman en Van de Scheur.

Hoe verder?

Het advies uit Duitsland: begin klein. Letterlijk. Eerst moet worden gestart met vaste activiteiten voor basisschoolkinderen. Zodat de eerste kennismaking met democratie is gemaakt. In Hilden deed men dat via een Kinderparlement. Daarna kan worden opgebouwd naar de “oudere” jeugd. Want dat is misschien nog wel de groep die het meest lastig is te bereiken.

De bezoekers uit Duitsland keken tevreden terug op deze dag. En ook voor de werkgroep was het een geslaagd bezoek, dat mogelijk een start is van een verdere samenwerking.