Berg en Dal: zoals het 4 jaar was…..2018-2022, een column van Thieu

Door Thieu Hoeken op 22 februari 2022

Vandaag 22/2 gaan de junior korfballers van SVO ten einde raad, na maanden gezeur en treurigstemmende briefwisselingen met ambtenaren en het (lakse) college, de deuren langs om handtekeningen te verzamelen voor een nieuwe gymzaal. Ze willen niet nog langer naar Groesbeek of Millingen om daar hun geliefde sport te beoefenen.

Vandaag doen wethouder Jansen van Lingewaard en Fleuren van Berg en Dal de zoveelste krakkemikkige poging, het door iedereen (vooral Lingewaard) gewilde pontje tussen Bemmel en De Groenlanden toch nog voor elkaar te krijgen. In de laatste raadsvergadering haalde het college namelijk dit voorstel na een jaar soebatten van de agenda omdat de coalitiepartijen elkaar het succes van dit “nog nooit zo’n slechte’ (Barber) voorstel gezien’ niet gunden.

De afgelopen raadsvergadering haalde na 4 jaar burgerparticipatie in zgn. duurzaamheidscafes en nog eens 4 jaar politiek gesteggel en geruzie (zonder participatie!!) over de energietransitie, het college het ultieme ‘zonnevelden’ voorstel ‘wegens gebrek aan een meerderheid’ van de agenda. Met tot gevolg een tranentrekkende scheldpartij tussen twee fractievoorzitters van twee coalitiepartijen over het mislukte participatieproces in deze deprimerende soap over de zo belangrijke energietransitie.
Een vergelijkbaar vruchteloos en duur proces had zich in eerdere raden voltrokken met betrekking tot de bibliotheek: van Mallemolen naar plein, van plein naar gemeentehuis en weer terug naar de Mallemolen. En nu? Weer nieuwe (kostbare) plannen (laten) maken?

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van een vechtcollege dat de afgelopen 4 jaar helemaal niets heeft gerealiseerd van haar zo fraai genaamde coalitieprogramma ‘Duurzaam Verder Bouwen’, laat staan van de verkiezingsbeloften van de samenstellende partijen (CDA, Groen Links, GVP en Polderbreed). Alles is bijna op het bordje geschoven van een volgend college. Vooral Groen Links zal teleurgesteld zijn, net als wij!
Hoeveel elektrische busjes rijden er tussen de kernen? Hoeveel huizen zijn er in deze wooncrisis (extra) gebouwd? Waar is ons Bourgondische toeristische centrum van Groesbeek? Waar zijn de parkeerplaatsen om de Dijken te ontlasten? Waar is het aangekondigde de parkeer- en stopverbod? Hoe staat het met het Accomodatieplan II? Hoe staat het met de participatie? Hoe is er invulling gegeven aan educatieve projecten op scholen? Wanneer heeft de raad ter plekke zich op moeilijke dossiers geïnformeerd? Hoe staat het met de aandacht voor preventie in de zorg? Hoe staat het met de bezuiniging op ‘inhuur’ van 400.000? Etc.etc.etc.

De spanning tussen wethouders en tussen coalitiepartijen is te snijden en ze houden elkaar in de tang omdat ze samen met oppositiepartijen in een fusieproces langs geografische lijnen zijn beland.
De strijd om het pluche is zichtbaar en schaamteloos aan de gang over de hoofden van de buitengesloten kiezers.

Het had zo mooi kunnen zijn als er wel plannen waren gemaakt, visies waren ontwikkeld, en de uitvoering ervan in gang was gezet, ambtenaren daartoe waren uitgedaagd en gestimuleerd. Het belang van Berg en Dal was vormgegeven en niet het cliëntelisme voor Millingen, ‘De Polder’ of Groesbeek!

Dan was de woonvisie aangepast en was er meer gebouwd voor iedereen! Dan was ook in Groesbeek centrum het ‘wandel-en fiets gemeente’ ideaal dichterbij gebracht. Dan was de daad bij het woord gevoegd, in plaats van ‘men dronk een glas, men deed een plas en alles bleef zoals het was! Het wordt tijd voor iets anders. Iets samen met de PvdA!

Kiezer sla uw slag!

Thieu  Hoeken

Thieu Hoeken

Mijn naam is Thieu Hoeken (1950) en ik woon sinds de jaren tachtig met mijn vrouw Ine in Ooij. Ik was leraar Engels op een middelbare school in Venray. “De buurtvereniging heeft mij in de lokale politiek gebracht. Je kunt je eigen wereld mede maken, als je actief betrokken bent. Als je je organiseert. En