Vrijthof aan de Markt, een opinie bijdrage van Thieu

Door Thieu Hoeken op 5 juni 2020

Het is prachtig natuurlijk dat het college meedenkt met alle MKB’ers wiens activiteiten van overheidswege zijn verboden, verminderd, onder curatele gesteld of aan allerlei beperkende maatregelen onderworpen. Met name de horeca verdient daarbij extra aandacht.
Mooi is het dan ook dat de mogelijkheid wordt/is bekeken om de terrasruimte voor hen te verdubbelen of anderszins te verruimen. Mooier wellicht nog om een waar ‘Vrijthof aan de Markt’ te willen overwegen. Jammer is het echter wel dat het nu pas weer (ad hoc) gebeurt: never waste a good crisis…. ook voor ‘ons’ college.

Centrum als verblijfsruimte in plaats van parkeerruimte

Al veel eerder had de functie van het centrum in Groesbeek als verblijfsruimte in plaats van parkeerruimte moeten worden meegenomen in de overwegingen van het college om de middenstand in ons centrum een hart onder de riem te steken. Dat heeft het college ook wel willen doen door bijvoorbeeld een rapport over winkelleegstand te laten opstellen en voorstellen voor verbetering te ontwikkelen en voor de zoveelste keer voorstellen te doen voor een betere bereikbaarheid van het centrum. Het rapport is er gekomen…
Wat het college echter niet heeft gedaan is de belangrijkste aanbevelingen van dat rapport (diversificatie van functies, niet meer alles met de rug naar het Marktplein bouwen, autovrijer maken et cetera) mee te nemen in de mobiliteitsplannen die aan de raad ter keuze zijn voorgelegd.

Gebrek aan visie op economische/toeristische infrastructuur

Alle huidige (ad-hoc) initiatieven lopen wat de PvdA-Berg en Dal betreft dood op het ontbreken van een echt integrale visie op wat voor gemeente wij willen zijn en wat voor economische/toeristische infrastructuur wij (op termijn) zouden moeten hebben. Dus ook wat voor een centrum van Groesbeek onze inwoners verdienen.
Afgelopen november zijn dus wel een viertal schetsen gepresenteerd, waarbij de variant met onder meer een rotonde – voor ons onbegrijpelijk – vooralsnog de meeste voorkeur leek te hebben. Ondertussen wordt rekening gehouden met een vijfde, nog voor ons onbekende, mixvariant van de wethouder. Men is in ieder geval met de uitwerking bezig..
Ad-hoc wordt zo nu en dan ook wel iets geprobeerd (stoplicht aan/uit door middel van een proef die vervolgens toch geen proef bleek.., discussie met ALLE betrokkenen ja/nee, rotonde ja/nee) maar bij het minste geringste fundamenteler voorstel wordt meteen op de rem getrapt of het ‘ja maar’ gebezigd, al dan niet op basis van ‘oude afspraken’. Feit is dat een werkelijke discussie hierover met de raad en met alle stakeholders, waaronder onze inwoners, sinds 2015 niet heeft plaatsgevonden, erger nog, uit de weg is gegaan.
Onder druk van Corona werd weer eventjes over de functie van de markt nagedacht.

Combineer Marktplein en Dorpsplein als centrum

Wat in de overwegingen ook telkens niet wordt meegenomen is de belemmering van de weg, ‘onze’ Dorpsstraat, het parkeren en de functie van het Dorpsplein dat ook een rol van betekenis zou kunnen spelen in het creëren van een centrum dat meer als verblijfsruimte is ingericht. Wij hebben daar al vaak aandacht voor gevraagd en discussie over uitgelokt. In de Rozet en ook in de raad.
We nodigen het college daarom nogmaals uit om echt mee te denken met het MKB, en daar ver in te gaan. Met in het achterhoofd dat het fijn zou zijn voor de toekomst, ons toerisme, onze economie, de veiligheid en de bereikbaarheid van ons centrum om meer activiteiten, meer variatie in en rondom de markt en het dorpsplein veilig te stellen. Dit kun je alleen maar bereiken door een integrale (totaal)visie! En daar samen met MKB, projectontwikkelaars, bewoners/omwonenden en raad voorstellen voor te doen. Voorstellen die verder gaan dan de mobiliteit alleen.

Wij blijven dromen over één centrum in Groesbeek – de markt en het plein rondom het gemeentehuis – waar het Bourgondisch goed vertoeven is, waar elektrische fietsen kunnen worden gehuurd, taxi’s en (elektrische)busjes kunnen worden genomen naar andere kernen en onze musea. Ruim baan voor terrassen, activiteiten, wandelaars, fietsers, toeristen en shoppers!

‘Vrijthof op de markt’ zou een mooi begin kunnen zijn…

Thieu  Hoeken

Thieu Hoeken

Mijn naam is Thieu Hoeken (1950) en ik woon sinds de jaren tachtig met mijn vrouw Ine in Ooij. Ik was leraar Engels op een middelbare school in Venray. “De buurtvereniging heeft mij in de lokale politiek gebracht. Je kunt je eigen wereld mede maken, als je actief betrokken bent. Als je je organiseert. En