Centrumplan Ooij, een opinie bijdrage van Thieu

Door Thieu Hoeken op 5 juli 2020

Al jaren staat de verfraaiing van het centrum van de Ooij op het verlanglijstje van onze politiek. Het stond ook al prominent op ‘ons’ pilot lijstje van de experimenten met de nieuwe Omgevingswet. Niets is er (nog) mee gedaan. Behalve dan dat het inmiddels ook voor komt op de Dorpsagenda Ooij. Papier is echter ook in de Ooij heel geduldig.

sportcentrum Morgenfit

Er zijn meer lijstjes in de Ooij. Zo wil men ook ontzettend graag de gymzaal behouden. Het sportcentrum Morgen-Fit sluit haar deuren en daarmee komt ook de gymzaal in de verkoop. De gymzaal die door Morgen-Fit eigenaar Sanders wordt verhuurd aan de school. Al maanden wacht hij op een definitief antwoord van het college op zijn aanbieding(en). Verkoop, verhuur, projectplan. Alles lijkt mogelijk. De gemeente zit ondertussen wel klem en in een onmogelijke onderhandelingspositie nu polder- en coalitiepartij, Polderbreed, een (begrijpelijke) motie heeft laten aannemen dat de gymzaal onmisbaar is voor het dorp en dus (daar?) moet blijven.

De rotte kies van het dorp ‘Penders’

Ook ligt bij sommige mensen al (tientallen) jaren de rotte kies van het dorp – ‘Penders’ – zwaar op de maag. Niets maar dan ook niets komt daar aan plannen van de grond en er valt ook geen enkel initiatief of enige druk te bespeuren om van deze schandvlek af te komen. Initiatieven van de PvdA, en onlangs nog van D66, lijken ook geen enkele beweging in dit schandelijke dossier te kunnen brengen. De veiligheid lijkt niet van belang, de verloedering ook niet. En de behoefte aan woningen wordt ook al jaren van de daken geschreeuwd. Maar geen beweging, geen initiatief en dus gebeurt er helemaal niets. Ja, klagen….

Ook al jaren wordt door met name de PvdA geschreeuwd om initiatieven op een andere zwaar op de maag liggende locatie: Reomie. Haar geluidscontouren hebben dwarsgelegen bij de ontwikkeling van de Ooijsegraaf III. Het bedrijf wil nu eigenlijk wel iets anders en er zijn ook al eerder plannen geweest, maar die zouden een veel te grote claim hebben gelegd op het totale bouwprogramma van Berg en Dal en dus werd het weer stil. Een raadsbezoek ooit in een ver verleden, overigens op ons initiatief, heeft helaas niet tot een doorbraak geleid. Een oproep om, zoals bij de Vliedberg en de Millingse Waard, samen met de provincie op te trekken lijkt aan dovemans oren gericht te zijn geweest. Resultaat: niets.
Zelfs geen Top.

Toch hoor je in de wandelgangen vaak zorgen onder de bevolking over de dreigende afkalving van de voorzieningen en over de continuïteit van bijvoorbeeld een voorziening als de Spar, de enige echte, onmisbare, dorpssuper in de Ooij. Ook over de beschikbaarheid van levensloopbestendige woningen en van woningen voor met name jongeren en starters wordt veel gesproken.

Zorgen te over dus om de leefbaarheid van het dorp Ooij

Deze zorgen vragen om initiatief zou je zeggen. Ons idee zou zijn om al deze lijstjes nu eens in samenhang, integraal te bekijken en de gedachten daarover eens de vrije loop te laten:
het centrum met de Spar, fysiotherapie, de Sprong, dokterspraktijk, activiteitenterrein, et cetera, verbinden met de Ooijsegraaf I,II, om de loop naar de Spar bijv. erin te houden en te stimuleren. Dit bijv. realiseren via het Morgen-Fit terrein, in combinatie met woningbouw daar: appartementen, zorgwoningen, starters, levensloopbestendig. De Ooijsegraaf III weer ter hand nemen. De gymzaal, op loopafstand van de school verplaatsen naar het Penders terrein, dichtbij de sportvelden (hier kunnen de school, het bewegingsonderwijs en de sportverenigingen ook nog eens hun voordeel mee doen!), dit in combinatie met woningbouw, allemaal gericht naar en verbonden met centrum en… verbonden met het Reomie terrein waar gevarieerde woningbouw is, 50% sociaal, met bijv. ateliers in de voormalige steenfabriek. Plus aandacht voor de cultuurhistorie van de steenfabricage, een historische uitstraling met toeristische activiteiten, een Top, het Zonnetreintje, horeca, bed and breakfast, et cetera, et cetera, et cetera.

Het zijn zomaar wat ideeën.
College, doe er wat mee.
PvdA Berg en Dal en bewoners (dorpsagenda) denken graag mee!

Thieu  Hoeken

Thieu Hoeken

Mijn naam is Thieu Hoeken (1950) en ik woon sinds de jaren tachtig met mijn vrouw Ine in Ooij. Ik was leraar Engels op een middelbare school in Venray. “De buurtvereniging heeft mij in de lokale politiek gebracht. Je kunt je eigen wereld mede maken, als je actief betrokken bent. Als je je organiseert. En

Meer over Thieu Hoeken