Dwergwerpen, een column van Thieu

Door Thieu Hoeken op 6 november 2020

Tradities in culturen zijn er in geuren en kleuren. Ze zijn heel hardnekkig. Sterk dus. In sommige streken houden ze van Carbidschieten, in andere van Bloemencorso’s, Carnaval, Maria bedevaart, stierengevechten, dwergwerpen, en soms ook Zwarte Piet. De meeste tradities zijn onomstreden, maar soms roepen ze vragen op. Dat komt door veranderende maatschappelijke ontwikkelingen. Die veranderingen kunnen zijn veroorzaakt door de economie, door demografische verschuivingen of een combinatie daarvan. Soms ook sterven ze een langzame dood. Tradities zijn geen gegeven.
Ze zijn constant in beweging.

Dwergwerpen
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat dwergwerpen onder vuur is komen te liggen. Veel emancipatiebewegingen waren de dwergen, inmiddels voorgegaan: vrouwen, homoseksuelen, Maoris, Indianen. Door de Franse Raad van State en de Mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties is deze ‘hoogstaande’ traditie (het wereldrecord van 4 meter stamt uit 1987 op naam van een zekere Cuddles) onder de loep genomen. Dit tot groot verdriet van veel ‘dwergen’ die hiermee hun broodwinning in gevaar zagen komen! Verboden is het niet, maar lokale bestuurders staan in hun recht als ze deze kroegtraditie onmogelijk maken. Dit vanwege de onmenselijkheid van het spektakel.

Zwarte Piet met roe en zak voor stoute kindertjes, pedagogisch totaal onverantwoord natuurlijk

Zwarte Piet
De aanhangers van ‘onze’ Zwarte Piet traditie, hoeven dan ook niet verontwaardigd te zijn als ook hier vreemde ogen, dezelfde Mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties, dwingen en dit ‘kinderfeestje’ aan een kritisch oordeel onderwerpen. En.. Zwarte Piet is door deze commissie als racistisch beoordeeld. Daarmee zijn niet de mensen die hem aanhangen of praktiseren tot racisten verklaard, maar het fenomeen an sich kan de toets der kritiek niet langer doorstaan. Ook deze traditie lijkt te worden ingehaald door emancipatoire ontwikkelingen.

Sjors en Sjimmie en Kuifje
Dit hoeft niet te verbazen, omdat in de VS een vergelijkbare traditie, die van ‘Black Face’, het zwarten van een witte man/vrouw, (the Black and White Minstrel) al veel eerder in de racistische ban was gedaan. Dit onder druk van de zwarte emancipatie beweging.
In België stond Tintin in Afrika, vanwege de toenemende migratie vanuit de voormalige koloniën en bij ons Sjors en Jimmy en ook Kuifje al langere tijd onder druk. Dus waren we eigenlijk al gewaarschuwd voor wat Zwarte Piet te wachten stond. Dit gezien o.a. de demografische ontwikkelingen in ons eigen land en het steeds groter aantal ouders dat hun kinderen de jaarlijkse vernederende pijn van ‘anders zijn’, er niet helemaal bij te horen, niet langer wilden aandoen.

Rutte vindt inmiddels ook dat deze traditie niet meer kan

Mark Rutte
Zelfs Premier Rutte is nu ook tot het inzicht gekomen dat de traditie eigenlijk niet meer kan. Hij durft echter de waarheid, dat het fenomeen Zwarte Piet in zichzelf racistisch is, nog niet aan. Nu stelt hij slechts een ‘morele norm’, daarmee eigenlijk ook toegevend dat ‘ Zwarte Piet is nu eenmaal zwart’ er ook een was, een racistische dan. Dit laatste stapje maakt hij niet nu natuurlijk om zijn aanhangers niet voor het hoofd te stoten en daardoor stemmen te verliezen. Wat hij nalaat is de activistische verdedigers van deze traditie te bekritiseren omdat zij willens en wetens de ogen sluiten voor de in principe racistische kenmerken van het fenomeen. Daarmee laden deze ‘hoeders van de Nederlandse cultuur’ de verdenking op zich dat zij politieke motieven hebben hun verdedigende acties op te zetten. Ik vraag me werkelijk af of al die weldenkende, kinderfeestlievende Nederlanders hetzelfde standpunt zouden huldigen als zij wisten wie hun actiefste gangmakers in de pro Zwarte Piet beweging echt waren! Ook hier zou Rutte een belangrijke rol kunnen en eigenlijk moeten vervullen. Maar die rol wil hij duidelijk niet. Een gemiste kans. Te verwachten, maar toch jammer.

Black Lives Matter beweging

Black Lives Matter
Daar staan we dan nu met de Black Lives Matter beweging op volle sterkte, na het politieoptreden in de VS en de massale weerklank die deze beweging over de hele wereld ondervonden heeft op basis van het overal bestaande structurele racisme en de verdergaande tweedeling in onze maatschappij. En het gaat niet alleen over zwart en wit, maar over de structurele discriminatie van allerlei minderheden en de toenemende maatschappelijke uitsluiting en ongelijkheid die dit tot gevolg heeft in onze maatschappijen.

Corona
De huidige Corona epidemie en de economische gevolgen voor specifieke groepen heeft hier ook een steentje aan bijgedragen. Deze crisis heeft de grenzen laten zien van de overheersende ideologie van de afgelopen decennia. En duidelijk is ook dat voorstanders van Zwarte Piet, voor de ‘eigen’ cultuur, voor de VOC mentaliteit, tegen Europa, voor Nexit, voor de gulden, en als het op de agenda zou staan waarschijnlijk ook voor dwergwerpen zouden zijn, en helaas ook, vrees ik, voor ‘eigen volk eerst’. Maar tegen Femke Halsema!

Verandering
We gaan interessante tijden tegemoet. Het huidige anti-discriminatie protest is hopelijk een voorbode van een ontwikkeling die een brede beweging in gang zet die een fundamenteel einde maakt aan de huidige, steeds groeiende maatschappelijke ongelijkheid door discriminatie, uitsluiting, ondermijning van werknemers belangen, ongelijke kansen en een veel te groot aandeel van ‘kapitaal’ bij de toe-eigening van bezit.

Het wordt tijd voor verandering, te beginnen bij Zwarte Piet.

Thieu  Hoeken

Thieu Hoeken

Mijn naam is Thieu Hoeken (1950) en ik woon sinds de jaren tachtig met mijn vrouw Ine in Ooij. Ik was leraar Engels op een middelbare school in Venray. “De buurtvereniging heeft mij in de lokale politiek gebracht. Je kunt je eigen wereld mede maken, als je actief betrokken bent. Als je je organiseert. En

Meer over Thieu Hoeken