Eerlijk voor en over Migratie & Asiel

20 november 2023

Migratie en vooral de opvang van vluchtelingen is gebombardeerd tot een belangrijk verkiezingsthema. Veel partijen gebruiken grote woorden rond het thema en framen hun standpunten met cijfers die niet kloppen. Ik heb hier veel moeite mee, want het gaat over kwetsbare mensen die zichzelf niet kunnen verdedigen.

GroenLinks/PvdA heeft een realistische en eerlijke aanpak voor migranten. Ook daarom stem ik woensdag op deze partij.

Laat PVV en VVD niet de grootste partijen worden
De VVD heeft het kabinet laten vallen op de ‘Spreidingswet’, waarmee vluchtelingen eerlijker over heel Nederland verspreid kunnen worden. Er was toen geen onoplosbaar probleem en ook nu niet. Deze wet is een paar maanden later gewoon door de beide kamers aangenomen. De VVD heeft met haar optreden over de rug van de meest kwetsbare mensen een politiek spel gespeeld.

Het gevolg van het agenderen door de VVD van migratie en asiel heeft bovendien Wilders in de kaart gespeeld. In de laatste peilingen is de PVV naast de VVD de grootste partij. Beide partijen gebruiken verkeerde cijfers en werken zo aan polarisatie en angstgevoelens.

Vluchtelingen niet in de steek laten
De eerlijke cijfers over vluchtelingen laten zien dat vluchtelingen maar een klein percentage uitmaken van het totaal van migratie. Het aantal vluchtelingen is bovendien sterk afhankelijk van oorlogen en onrust in de wereld. Oekraïners zijn de grootste groep die we nu opvangen. Daarna komen de meeste vluchtelingen nog steeds uit Syrië. Ook is het aantal gezinsherenigingen beperkt. En wat blijkt uit vele ervaringen in het land, rond de meeste kleinere opvangcentra zijn omwonenden na een aantal weken juist heel positief over hun nieuwe buren.

Het probleem met de opvang van vluchtelingen is dus niet het aantal dat komt. Het probleem is dat we de voorzieningen niet op orde hebben en dat we te weinig huisvesting hebben. En juist dit probleem van te weinig betaalbare huizen is veroorzaakt doordat de VVD volkshuisvesting niet meer nodig vond.

Ik stem woensdag voor een eerlijk verhaal voor en over migratie & asiel, op GroenLinks/PvdA. Zo kunnen we bouwen aan de juiste opvang en ons richten op thema’s die zich wel in een crisis bevinden, zoals bestaanszekerheid en klimaat.

Caroline de Greeff