Energietransitie Berg en Dal, de realiteit

Door Thieu Hoeken op 12 november 2020

In 2050 moet Nederland een volledig duurzame energievoorziening hebben en volledig onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.

Duurzaamheids Café

In de gemeente Berg en Dal worstelen we – net zoals vele andere gemeenten – met deze gedeelde opgave om in stappen in 2050 fossielvrij in onze energie te voorzien. Onze inwoners hebben zich er al vele keren over gebogen tijdens Duurzaamheid Café bijeenkomsten in Beek, Millingen en Groesbeek. De gemeenteraad heeft er tijdens meerdere Carrousel- en Raadsvergaderingen een klap op gegeven. Met als resultaat besluiten over zoekgebieden, de procedure om tot uitvoering te komen en een moratorium op windmolens. Voorstellen zijn inmiddels per regio aangeboden aan de RES door elke individuele stad en gemeente van de Provincie. Deze voorstellen worden vervolgens gewogen, beoordeeld en eventueel aangepast uitgevoerd. De gemeente gaat er dan mee aan de slag middels bestemmingsplanwijzigingen etc. Duidelijk is al wel dat sprake van een ongewenst grote disbalans is in de aangeboden projecten tussen zon- en windenergie (87%/13%).

Wel of geen windmolens, waar moeten de zonnepanelen komen en waar vooral niet?

Geen windmolens in Berg en Dal, zelfs niet in Kranenburg.
Geen zonneparken in de Ooijpolder.
Zeker niet op de ‘Zeven Heuvelen’.
En in Millingen?

Zakelijk geïnteresseerde partijen en energie coöperaties, grondeigenaren e.a. zijn vervolgens aan de slag gegaan en de gemeente heeft nu een aantal concrete voorstellen/ ’pilots’ geselecteerd uit een 20tal ingediende projecten. Twee zonneparken in de Millingse polder (Zebra, Wiek II), een in Groesbeek, (de Boersteeg). Projecten van verschillende grootte en van verschillende ontwikkelaars. Er liggen er ook nog een aantal op de plank, waarover nog een beslissing moet worden genomen. Voldoende productie voor de eerste stap op weg naar 2050 lijkt het.

Iedereen is ervan overtuigd dat de energietransitie moet doorgaan – daar kun je toch niet tegen zijn – maar not in my back yard?

De plannen komen nu opeens in onze eigen ‘back yard’, compleet met een participatieplan. Papier wordt werkelijkheid.

Dus komen er tegengeluiden, individuele en georganiseerde met name uit Millingen (GJS en CDA) en de vereniging Duurzame Energie (opgericht om het grootse zonnepark (Zebra) te voorkomen) met als argumenten: de grootte van het project, de verkeerde beslissingen van de raad, de onduidelijkheid over de definitie van het begrip ‘Pilot’, het ontbreken van ‘draagvlak, de ‘grote onrust’ onder de bevolking en waarom in Millingen? Het CDA wil het plan ‘door de shredder’ en GJS wil eerst de daken en de bermen vol panelen en liefst ook nog wachten op kernenergie en het advies van deskundigen die de infrastructuur ter discussie stellen, maar zeker geen ‘mega park’ in het oh zo mooie Milingse buitengebied. Het Zebrapark moet 100 ha groot worden, 60% zonnepaneel en 40% ‘nieuwe natuur’, dit onder de bezielende leiding van de Vereniging Cultuurlandschap Nederland.

Zijn er geen veldjes bij vrijwilligers in de achtertuin?
Of particulieren die hun eigen daken vol leggen?
Of alle industriële daken zo verstevigen zodat deze kunnen worden vol gelegd?
Of een paar kerncentrales?
Of waterstof?
Of … ?

Tot nu toe heeft dit geleid tot de raadsvergadering van donderdag 29 oktober jl. waar driftig is gediscussieerd over door verschillende partijen ingediende moties. Een GJS/ Voor Berg en Dal motie om het hele plan ‘on hold ‘ te zetten en terug te gaan naar de tekentafel en de uitgangspunten. Als tweede de compromis motie van het CDA, gepresenteerd als coalitie voorstel, met daarin een begrenzing van het zonnepark tot 50 ha op ‘grond’ maximaal. Onduidelijk bleef of dat geldt voor heel Millingen of alleen voor Zebra? En wat met zonnepanelen op water en de Crumpsestaart? Beide moties werden ruim afgewezen, waarbij de coalitie partijen GroenLinks en Polderbreed tot verbijstering van het CDA tegen stemden. Verrassend was ook dat de vorige ‘milieu’ wethouder Weijers (VOLG) meestemde met de GJS motie. Ook een PvdA motie om het moratorium op wind energie op te heffen haalde het niet. Een andere PvdA motie om het participatieproces onder leiding van het college te doorlopen en uit te voeren werd ingetrokken.

Wethouder Verheul kan dus verder met de pilots op basis van het ingediende participatieplan.

Hierop zochten CDA en GJS de publiciteit suggererend dat de GroenLinks wethouder ‘kost wat kost’ alleen met ‘megalomane projecten wil scoren’en een weinig collegiale opstelling in de coalitie had getoond. Mokkend dreigden ze het er niet bij te laten zitten, gesterkt door een groot gemis aan draagvlak en ze beloofden veel, heel veel tegenwind.

Framing waar de PvdA niet in mee gaat!

Wat wil de PvdA?
Wij willen dat het moratorium op windenergie wordt opgeheven om zo de druk op zonnevelden weg te nemen. Wij willen dat samen met buurgemeenten (liefst ook met Kranenburg) wordt gekeken naar eventuele plaatsen waar windmolens, met draagvlak, zouden kunnen worden geplaatst.
Ook willen wij dat de zeer ambitieuze plannen die nu voorliggen van alle kanten en in samenhang worden bekeken door het voorgestelde participatieproces uit te voeren.
Is het reëel bijvoorbeeld om de twee prachtige doelstellingen – opwekken van energie en landschappelijke en ecologische verbetering – gelijktijdig te realiseren? Is dat financieel haalbaar? Kan dat alleen onder de nu geschetste voorwaarden? Wil de omgeving dat, hoe groot is het draagvlak of de onrust nu eigenlijk? Kan de bevolking ook financieel participeren en zo ja hoe? Is een ecologische verbinding met het landschapspark van de Ooijpolder en de andere pilots te realiseren? Is er ook een toeristisch project (boerenwandelpaden bijv.) van te maken? Kan dat gezien de veiligheid? Kunnen de WMG en de Ploegdriever in het project meedoen?
Allemaal zaken die nog aan de orde moeten komen en moeten worden uitgezocht alvorens er überhaupt iets kan worden besloten!
Wij willen geen hakken in het zand op basis van onderbuikgevoelens. Wij willen besluiten op basis van feiten, kennis en een mogelijk betere toekomst voor Millingen.

Eerst zien, dan geloven. (Zie onze motie!)

De raad van Berg en Dal heeft afgelopen donderdag 29 oktober een verstandig besluit genomen!

Lees hier meer artikelen op onze website:

Thieu  Hoeken

Thieu Hoeken

Mijn naam is Thieu Hoeken (1950) en ik woon sinds de jaren tachtig met mijn vrouw Ine in Ooij. Ik was leraar Engels op een middelbare school in Venray. “De buurtvereniging heeft mij in de lokale politiek gebracht. Je kunt je eigen wereld mede maken, als je actief betrokken bent. Als je je organiseert. En

Meer over Thieu Hoeken