Gevolgen situatie Pluryn, nu met antwoorden

5 december 2019

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 21 oktober j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 5 december j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over gevolgen situatie Pluryn naar aanleiding van artikel in De Gelderlander en PvdA-vragen in de Tweede Kamer.

De Partij van de Arbeid heeft landelijk een debat aangevraagd in de Tweede Kamer ten aanzien van het dreigende zorginfarct en vragen gesteld. Directe aanleiding vormt het volgende bericht: “Pluryn diep in het rood; zorginstelling sluit deuren voor schrijnende, acute gevallen”. Ook wij maken ons natuurlijk zorgen over wat dit gaat betekenen, zeker gezien de instellingen/vestigingen die Pluryn heeft in onze gemeente.

Daarom de volgende vragen:

Opmerking vooraf door de gemeente: Berg en Dal maakt onderdeel uit van de zorgregio Rijk van Nijmegen. De zorg wordt gezamenlijk ingekocht door onze gezamenlijke projectorganisatie: het Regionaal Ondersteunings Bureau (ROB). Het ROB is al langere tijd en intensief betrokken bij de situatie van Pluryn en speelt hierin ook landelijk een rol. In samenwerking met het ROB beantwoorden wij uw vragen.

  1. Vraag: Sinds wanneer is uw college bekend met dit probleem? Op welke wijze is uw college hierbij betrokken (geweest)?
     
    Antwoord: Op 11 december 2018 heeft Pluryn ons voor de eerste keer geïnformeerd over de financiële problemen in één van de contractmanagementgesprekken. Pluryn vroeg ons om een andere manier van financieren, namelijk bevoorschotting, en niet achteraf bekostigen van geleverde zorg. Dit in verband met het achterblijven van financiering in een aantal regio’s. Na navraag bleek dat het niet onze regio betrof, dus de vraag werd een contractmanagementgesprek later weer ingetrokken.
    In latere gesprekken heeft Pluryn ons geïnformeerd over de –inmiddels- urgentie en grootte van de financiële problemen. In de tussentijd zijn we als regio aangehaakt bij landelijke overleggen over de problematiek bij Pluryn. Op dit moment zijn we bijna wekelijks in overleg met Pluryn over de situatie en onze samenwerking.

     
  2. In krant De Gelderlander lazen wij d.d. 19-10-2019:
    (…) Pluryn neemt soms de zorg van cliënten op zich vooruitlopend op afspraken over de financiering ervan. Dat doen we als de situatie zo schrijnend is dat mensen echt snel hulp nodig hebben.’’ (…) Soms overschrijdt Pluryn dan de financiële afspraken die er met gemeenten over gemaakt zijn. Met die acute opvang waarvoor geen financiële dekking is, stopt Pluryn nu.(…)
     
    Vraag: Wat zijn de financiële afspraken met onze gemeente en zijn in onze gemeente ook dergelijke voorbeelden waarbij afspraken worden (werden) overschreden?
    Hoe wordt (werd) daarmee door onze gemeente omgegaan en over wat voor een bedragen hebben we het dan?
     
    Antwoord: Wij betalen achteraf direct voor de geleverde zorg. We hebben geen achterstanden in het betalen. In gevallen waarbij extra financiering noodzakelijk is of afspraken worden overschreden (bijv. budgetplafonds) hebben we een goede communicatielijn. Extra zorg kán gefinancierd worden als het gelegitimeerd is. Dit wordt besproken in de verschillende casusoverleggen. Daar wordt -multidisciplinair- vastgesteld wat de noodzaak van de extra financiering of overschrijding van het budgetplafond is. Er zijn in onze regio geen gevallen bekend waar op dit moment een financieringsvraagstuk ligt. Die worden snel opgelost. Eén van de oplossingen is geweest: het financieren van een gespecialiseerde behandelgroep voor een jeugdige cliënt met ingewikkelde problematiek. Deze groep was niet door ons ingekocht. Het ging hier om een cliënt die 1-op-1 begeleiding nodig had. In dit geval was het tarief niet dekkend voor die vorm van zorg. Kosten: €68.000
     
    Overigens is de titel in de krant: ‘Pluryn diep in het rood; zorginstelling sluit deuren voor schrijnende, acute gevallen’ zelf al genuanceerd door Pluryn (zie statement op website): “De berichten in sommige media wekken de indruk dat Pluryn stopt met het verlenen van acute zorg. Dat is onjuist. Alleen in de enkele gevallen waar er geen financiering tegenover staat, zijn wij genoodzaakt te wachten met het verlenen van zorg totdat dit geregeld is.”
     
    Het is van belang te benadrukken dat de financiële problemen bij Pluryn niet alleen ver- oorzaakt zijn door (te) lage tarieven en achterstanden in betalingen bij gemeenten. Zoals Pluryn zelf al stelt: de organisatie is in korte tijd enorm gegroeid in omvang en complexi- teit. De bedrijfsvoering groeide onvoldoende mee. Daarnaast heeft de krapte op de ar- beidsmarkt als gevolg dat verzuim en de externe inhuur te hoog zijn.

     
  3. Vraag: De PvdA vindt dat het bieden van de juiste en passende zorg altijd voorop moet staan. Nu Pluryn aangeeft te stoppen met acute opvang waarvoor op voorhand geen financiele dekking beschikbaar is, vragen wij ons af of dit mogelijk gevolgen heeft voor cliënten waarvoor onze gemeente verantwoordelijk is.
    Welke stappen (heeft of) gaat onze gemeente zetten om te zorgen dat passende hulp altijd geboden blijft?
     
    Antwoord: Wij zijn in gezamenlijkheid met de regio Rijk van Nijmegen intensief met Pluryn in gesprek. In onze regio zijn geen gevallen bekend waarbij sprake is van een financieel probleem. Pluryn weet ons in die gevallen goed te vinden.
    Verder spreken we in de wekelijkse gesprekken met Pluryn zeer regelmatig over de gevolgen van de huidige situatie van Pluryn voor de inwoners binnen de regio. Tot nu toe is het gemeenschappelijke uitgangspunt: cliëntcontinuïteit staat voorop. We krijgen geen signalen dat er geen passende zorg meer beschikbaar is of dat huidige cliënten twijfelen of de zorg wordt voortgezet.

     
  4. Vraag: De cijfers (financieel tekort van 15,6 miljoen euro) waarover we lezen zien op het jaar 2018, maar hoe is het dan nu in oktober 2019?
     
    Antwoord: Pluryn geeft zelf aan: in 2018 zijn in overleg met de gemeenten (en andere stakeholders) stevige bedrijfsmatige maatregelen doorgevoerd om de financiële positie te versterken en de organisatie meer toekomstbestendig te maken én te houden. Pluryn ontwikkelt zich in de gewenste richting. De prognose voor 2019 is significant beter.
     
  5. Vraag: Pluryn is van vele partijen afhankelijk, maar een belangrijke is de financiering vanuit gemeenten. Pluryn gaat mogelijk bij gemeenten hogere tarieven bedingen. Is hierover al meer bekend en is uw college bereid dit te betalen? Zo ja, heeft dit al gevolgen voor de begroting 2020?
     
    Antwoord: Ook hierover zijn we intensief met Pluryn in gesprek. De tarieven voor hoogspecialistische verblijfszorg zijn onlangs opgehoogd, na een uitgebreid tariefonderzoek. Op dit moment zijn er een tweetal vormen van dienstverlening waarvan we weten dat de tarieven volgens Pluryn aan de lage kant zijn. Hierover gaan we verder in gesprek. Dit betekent niet dat Pluryn direct stopt met het leveren van deze vormen van zorg. Voordat we tarieven ophogen moeten wij er zeker van zijn dat het een terechte ophoging is: andere aanbieders kunnen mogelijk wel uit de voeten met het gestelde tarief. Dan is natuurlijk de vraag: hoe komt dat? En vinden we de redenen om van het gestelde tarief af te wijken gelegitimeerd? Een besluit hierover gaat niet over één nacht ijs.
    De gesprekken gaan overigens niet alleen om tariefophogingen, maar ook over andere manieren van financieren. Zo wordt bijvoorbeeld nagedacht over een beschikbaarheids- financiering voor de zwaarste vormen van zorg, omdat die zorg niet veel voorkomend is en dus onplanbaar, maar wel beschikbaar moet zijn als een cliënt het nodig heeft. Hierin zoeken we de samenwerking op provinciaal of zelfs landelijk niveau.
    Zodra dit gevolgen heeft voor de begroting, dan wordt u geïnformeerd via de reguliere p&c cyclus.

     
  6. Vraag: Pluryn gaat ook kritisch kijken naar haar gebouwen. Is in onze gemeente sprake van gebouwen die (niet meer) in gebruik zijn door Pluryn waarvoor dit gevolgen kan
    hebben? Zo ja, welke? Wordt daarover al gesproken?
     
    Antwoord: In de gemeente Berg en Dal gaat het om meerdere gebouwen. Wij worden nauw betrokken bij de plannen van Pluryn over het afstoten of herbestemmen van gebouwen. De activiteiten komen niet stil te liggen, maar worden verplaatst naar andere bestaande locaties van Pluryn.
     
  7. Vraag: Is er contact met andere gemeenten waar Pluryn is gevestigd? Zo niet, wanneer en op welke wijze gaat u dit dan bespreekbaar maken?
     
    Antwoord: Ja zeker. Zoals eerder gesteld zijn we betrokken bij landelijke overleggen met Pluryn, waaraan de zeven regio’s die het meest te maken hebben met Pluryn deelnemen. Daarnaast zoeken we actief de samenwerking binnen de regio Rijk van Nijmegen, maar ook daarbuiten, zoals Centraal-Gelderland (Arnhem e.o.).

Lees hier het betreffende artikel in De Gelderlander.