Motie bestemmingsplan Antoniushof – toepassen STOMP-principe

Door Henny van der Pol op 20 juni 2024

Mobiliteit bij bestemmingsplan Antoniushof, Breedeweg

In Breedeweg lag deze week een klein plan voor de bouw van huizen bij de gemeenteraad. GroenLinks en PvdA hebben ervoor gekozen om mobiliteit meer naar voren te brengen.

Participatie was ook bij dit plan weer een onderwerp dat beter had gekund. Daarom hebben we ook het amendement gesteund om meer tegemoet te komen aan de omwonenden. Dit amendement werd gesteund door alle fracties, het college en de ontwikkelaar.

Meer zorg in de wijken
In principe zijn we blij met het plan, omdat het een mooi aantal woningen toevoegt aan onze gemeente waarvan ook een goed deel betaalbare huur en koop en levensloopgeschikte woningen. Wat ons betreft zouden de woningen wel duurzamer kunnen worden gebouwd. Maar wat we vooral jammer vinden is dat de wijk niet perse ingericht is op een manier die uitnodigt om elkaar te ontmoeten. We weten allemaal dat er andere tijden aanbreken waar mensen steeds meer op zichzelf zijn aangewezen en op hun sociale netwerk voor hulp en zorg. Dan is het fijn als we elkaar in onze woonomgeving leren kennen en daar een netwerk kunnen opbouwen.

Wandelen en fietsen voor de auto
Wij menen daarom dat we moeten nadenken over hoe we woonwijken inrichten. De raad heeft hierover in het koersdocument voor de omgevingsvisie al mooie dingen opgeschreven. Het wordt nu tijd om die ideeën in praktijk te brengen. Daarom hebben wij een motie bij dit raadsvoorstel opgesteld om in ieder geval al iets te doen aan de weginrichting. Zodat niet de auto de hoofdrol speelt in de straat maar er ook gespeeld en gewandeld kan worden. Zoals de woningen nu gesitueerd zijn en de ruimte verdeeld is zal het effect misschien nog niet zo groot zijn. Wij gaan ervan uit dat deze motie een startsein kan zijn om bij de inrichting van een woonproject, al vroegtijdig na te denken over hoe we onze gemeente leefbaar en veilig houden. Dit is door knappe koppen al bedacht, het heet ‘omgekeerd ontwerpen’ met de ‘STOMP’-methode: kijk eerst naar Stappen vervolgens naar Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (bijvoorbeeld leenauto’s) en ten slotte naar de Privéauto.

Veel overgenomen door het college
De wethouder zegde veel toe uit onze motie, zoals dat er nog goed naar het verkeer in deze ontwikkeling gekeken gaat worden. Ook dat er een thema-avond over mobiliteit en het STOMP-principe gaat komen. En dat we dus meer met elkaar gaan kijken hoe we dit in de toekomst ook in nieuwbouwprojecten kunnen meenemen. We hebben daarom onderstaande motie niet meer in stemming gebracht.

Caroline de Greeff
Raadslid fractievoorzitter, GroenLinks Berg en Dal


Motie bestemmingsplan Antoniushof, Breedeweg: toepassen STOMP-principe bij inrichting openbaar gebied

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

  • het bestemmingsplan geen uitspraak doet over de inrichting van het openbaar gebied en dat er nu alleen sprake is van inrichting als ‘woongebied’;
  • er bij zowel dit voorliggende bestemmingsplan, alsmede elk nieuw door de raad vast te stellen bestemmingsplan, moet worden gelet op het toepassen van het STOMP-principe, zoals dat is vastgesteld in het koersdocument voor de omgevingsvisie;
  • uit het beeldkwaliteitsplan, dat door de initiatiefnemer op hoofdlijnen is uitgewerkt, blijkt, dat bij de inrichting zoals die nu is gepland, daar niet aan is voldaan.

is van mening dat: binnen de gestelde kaders het mogelijk moet zijn om het STOMP-principe toe te passen.

verzoekt het college: bij de civieltechnische uitwerking van het bouwplan het STOMP-principe toe te passen, bijvoorbeeld door het inrichten als woonerf.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
PvdA Berg en Dal: Lesley Albert en Henny van der Pol
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries en Tom Bloemberg


Toelichting:

De raad heeft het STOMP-principe als beleid vastgesteld in het koersdocument voor de omgevingsvisie. Dit beleid moet dan ook leidend zijn bij (toekomstige) bestemmingsplannen.

Het STOMP-principe houdt in1:

Willen we onze gemeenten en regio’s in de toekomst bereikbaar, leefbaar en veilig houden, dan zullen we de investeringen in woningbouw en mobiliteit in samenhang moeten aanpakken. Nederland kent een grote woningbouwopgave die een andere manier van kijken vergt naar de inrichting van onze openbare ruimte. CROW-KpVV heeft een publicatie uitgebracht over het ‘omgekeerd ontwerpen’ met de ‘STOMP’-methode: kijk eerst naar Stappen vervolgens naar Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en ten slotte naar de Privéauto.

Voor de opgave om de openbare ruimte meer loop- en fietsvriendelijk in te richten, zocht CROW de samenwerking met het Platform en de City Deal Ruimte voor Lopen en Tour de Force. Een van de resultaten was de ‘Handreiking duurzame gebiedsontwikkeling’. En een belangrijk onderdeel daaruit is de STOMP-methode: ontwerpen met de menselijke maat. De kwetsbare en actieve verkeersdeelnemers krijgen een ruimere en prominentere plek in het straatbeeld. Dit komt de leef- en verblijfsomgeving ten goede en stimuleert mensen om zich vaker te voet of met de fiets te verplaatsen. Lopen en fietsen nemen minder ruimte in dan ov en auto, waardoor er meer ruimte overblijft voor andere opgaven zoals klimaatadaptatie, waterberging en groen.

Henny van der Pol

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol