Motie M22 – Begroting 2024 – Zoekgebieden windmolens aanwijzen

9 november 2023

GroenLinks/PvdA wil voortgang blijven houden op het thema klimaat, dus ook op lokale duurzame energie.

Nu er sprake is van netcongestie, waardoor er geen grote energieparken kunnen worden aangesloten tot 2029, willen we niet wachten. We hebben daarom het college opgeroepen om het proces te starten om te komen tot het aanwijzen van zoekgebieden voor windmolens in onze gemeente. De komende jaren kunnen zo worden gebruikt om de voorbereiding te doen voor energie-opwek vanaf 2030.

Het college heeft nu onze motie ontraden, maar wel om de reden dat ze het al hebben ingepland om in de loop van volgend jaar dit proces op te gaan starten. We liepen dus vooruit op de plannen van het college. En zijn blij dat het op de agenda komt.

Motie zoekgebieden windmolens aanwijzen

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 9 november 2023

constateert dat:

• Onze gemeente het liefst al in 2040 energieneutraal is;
  • Tot op heden nog maar een klein percentage van onze doelen voor duurzame energie opwekking bereikt is;
  • De netwerken van Liander en Tennet beter werken bij een goede balans tussen zonne-energie en windenergie;
  • Het verzoek van de RES Arnhem-Nijmegen is om meer gebieden aan te wijzen voorwindenergie;
  • In het PlanMER van de RES zijn in onze gemeente “meerdere gebieden gecategoriseerd als
    “mogelijk geschikt, onderzoek nodig”.

is van mening dat:

• Het een aantal jaar duurt voordat een windpark is ontwikkeld, dus het verstandig is dit nu in te zetten, zodat we rond 2030 een flink deel van onze ambities voor duurzame energie kunnen realiseren;
  • Zeker nu we werken aan een energiebedrijf, we het best kunnen zorgen voor een goede mix van energie.

verzoekt het college om:

• Te komen tot het aanwijzen van een of twee zoekgebieden voor wind, die we kunnen toevoegen aan onze RES 2.0;
  • De raad voor 1 april 2024 een plan te presenteren hoe we voor gemeente Berg en Dal komen tot het aanwijzen van zoekgebieden.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
PvdA Berg en Dal: Lesley Albert en Henny van der Pol

MOTIE INGETROKKEN, WETHOUDER OMARMT DEZE MOTIE NU NIET
Volgend jaar wordt een nieuwe energievisie gestart en daarin kan wind worden meegenomen