Motie M34 – Begroting 2024 – Bredere aanpak participatie

9 november 2023

GroenLinks/PvdA wil graag de kloof tussen inwoners en overheid verkleinen.

Een van de mogelijkheden daarvoor is een andere manier van participatie. Bijvoorbeeld een burgerberaad, waarin burgers bij moeilijke onderwerpen veel meer worden betrokken, al vanaf de eerste planvorming. We willen graag dat het college daar een breed plan voor opstelt, gedacht vanuit een visie op participatie. Dit is ook wat uit de rapporten en adviezen van de werkgroep burgerparticipatie komt.

Door Kernachtig Groesbeek was ook een motie ingediend, om een experiment te gaan doen met een burgerberaad. We zagen dat er meer draagvlak was hiervoor en hebben daarom onze motie ingetrokken, zodat we ons sterk kunnen maken voor de uitvoering van 1 motie.

Motie bredere aanpak participatie

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 9 november 2023

constateert dat:

• Participatie in onze gemeente belangrijk wordt gevonden;
  • Er al eerste ideeën zijn gelanceerd voor omgekeerde participatie, waarbij inwoners veel
    sterker worden betrokken bij besluitvorming, niet alleen rond concrete planvorming;
  • De werkgroep burgerparticipatie in meerdere verslagen concludeert dat een
    gemeenschappelijk gedeelde visie en/of kader ontbreekt.

verzoekt het college:

• De raad uiterlijk 1 april 2024 een voorstel te doen hoe we kunnen komen tot een bredere aanpak van participatie;
  • Hierbij uit te gaan van een visie op participatie en vanuit deze visie samen de middelen te kiezen.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
PvdA Berg en Dal: Lesley Albert en Henny van der Pol

MOTIE INGETROKKEN

Toelichting:

Op 5 oktober 2023 is in de carrousel tijd ingeruimd voor participatie. Hier is de nota participatie besproken, heeft de werkgroep burgerparticipatie verslag gedaan van hun onderzoek naar de dorpsagenda’s en heeft een externe spreker het concept ‘burgerkamer’ kort geïntroduceerd.

Voor de evaluatie van de nota participatie is onder andere input opgehaald bij de verschillende raadsfracties. Hier werd onder andere geconstateerd dat participatie op verschillende niveaus plaatsvindt: bij concrete projecten en vanuit dorpsagenda’s of andere lokale initiatieven. Daarnaast bestaat de interesse bij veel politieke partijen in de raad om te kijken of we burgers op andere manieren bij de gemeente kunnen betrekken. Voorbeelden daarvan zijn een burgerberaad, jeugdraad of een burgerkamer.

Om met elkaar te komen tot de juiste instrumenten, is het wenselijk om een gemeenschappelijke participatievisie te hebben. In een dergelijke visie