Samen met GroenLinks hebben we de volgende motie ingediend voor de raadsvergadering van 25 mei.
Motie Ontmoediging en Sloopregeling vervuilende Tweewielers
De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,
constateert dat:
- Onze gemeente sinds kort aangesloten is bij het Schone Lucht Akkoord;
- Dit ons de mogelijkheid geeft om financiering aan te vragen voor initiatieven die de
luchtkwaliteit in onze gemeente verbeteren; - Uit onderzoek van de GGD is gebleken dat brom- en snorfietsen (incl. scooters) de
grootste bron van lokale luchtverontreiniging op fietspaden zijn. Deze stoten schadelijke/giftige stoffen uit, zoals koolstofmonoxide, koolwaterstoffen (waaronder kankerverwekkende tolueen en benzeen), stikstofdioxide en kleine stofdeeltjes; - De GGD in haar rapport aanbeveelt brommers en scooters met verbrandingsmotoren versneld uit te faseren;
- Het onduidelijk is in hoeverre, en zo ja wanneer, deze aanbeveling uitgewerkt wordt op landelijk niveau;
- Uit onderzoek van de GGD is ook gebleken dat 34% van de volwassenen matige of ernstige geluidshinder ondervindt van brommers/scooters, en dat de GGD verwacht dat gezondheidsproblemen door geluidsoverlast zullen toenemen;
- Ook TNO constateert dat brommers sterk vervuilend zijn en dat lokale beleidsmaatregelen zoals milieuzones en/of sloopsubsidies de verschoning lokaal aanzienlijk kunnen versnellen;
- Er, vanwege het ontbreken van landelijke wetgeving, zonder eigen gemeentelijk beleid mogelijk nog decennia vervuilende brom- en snorfietsen op onze fietspaden rijden;
- Het voor mensen die rijden op oudere types brom- en snorfietsen vaak een grote investering is om hun brommer in te ruilen voor een nieuwe schone tweewieler;
- De gemeente Nijmegen heeft laten zien dat een sloopprogramma (met steun van het Schone Lucht Akkoord) voor de meest vervuilende tweewielers zeer succesvol kan zijn;
draagt het college op:
- De sloop van de meest vervuilende tweewielers van bouwjaar vóór 2011 te stimuleren door een sloopregeling in te voeren, die inwoners een financiële vergoeding biedt wanneer zij hun brom- of snorfiets van voor 2011 laten slopen;
- Voor deze regeling een financieringsaanvraag in te dienen in het kader van het Schone Lucht Akkoord, waarvoor sinds april weer aanvraagmogelijkheid bestaat.
en gaat over tot de orde van de dag.
Indiener(s):
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
PvdA Berg en Dal: Henny van der Pol en Jan van Loon
Toelichting:
Na ondertekening van het Schone Luncht Akkoord door onze gemeente kunnen we financiële steun aanvragen voor projecten die zorgen voor schonere lucht en gezondheidswinst, in de vorm van de Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SPuK SLA). Aanvragen moeten vallen in één van drie categorieën, waaronder emissieverlagende projecten. Een sloopregeling voor vervuilende scooters valt onder die categorie, waarvoor projecten met minimale kosten van 25.000 in aanmerking komen. Let wel: het betreft een subsidie die de helft van de kosten dekt, de overige helft dient door de gemeente zelf betaald te worden. Een uitgebreide toelichting is te vinden op deze pagina: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/spuk-sla.
Ter illustratie: de gemeente Nijmegen bood € 400 subsidie voor de (gecertificeerde) sloop van brom- en snorfietsen van voor 2011, en daarnaast € 400 indien inwoners ook een vervangende emissieloze tweewieler (fiets of scooter) kochten. Er was meer animo dan er geld beschikbaar was in de regeling, en er zijn vorig jaar 418 van de grootste vervuilers gesloopt, en nog eens 85 nieuwe emissieloze voertuigen gesubsidieerd. In totaal kostte de regeling € 200.000, waarvan € 100.000 door de gemeente zelf betaald is. In Berg en Dal zou met een kleiner bedrag gestart kunnen worden.