Bron: Persbericht Hochschule Rhein-Waal, Kleve (Duitsland)
Op zaterdag 29 maart 2025 worden verschillende vervoersconcepten voor duurzame mobiliteit in landelijke gebieden gepresenteerd tijdens een evenement dat de hele dag duurt en plaatsvindt rond het oude treinstation van Kranenburg. Oliver Krischer, minister van Verkeer van NRW, opent het symposium dat tegelijkertijd plaatsvindt. Als onderdeel van dit symposium zal de huidige vervoerssituatie in de Duits-Nederlandse grensregio worden geanalyseerd en zullen mogelijke verbeteringen worden besproken. Daarnaast zal een innovatieve monorailtechnologie live worden gepresenteerd.
Plattelandsgebieden hebben te maken met specifieke mobiliteitsproblemen. De lage bevolkingsdichtheid en de lange afstanden maken het moeilijk om een aantrekkelijke lokale vervoersdienst te ontwikkelen. Kinderen, jongeren, senioren, mensen met een beperkte mobiliteit en gezinnen zonder eigen auto hebben hier het meest onder te lijden.
De problemen en uitdagingen van mobiliteit op het platteland komen aan bod tijdens het evenement “Nieuwe mobiliteit in plattelandsgebieden” op 29 maart 2025 in Kranenburg bij het oude treinstation. Naast tentoonstellingen en presentaties door mobiliteitsexperts en lokale politici, kunnen bezoekers zich ook verheugen op een presentatie van technologische innovaties.
Een hoogtepunt is de presentatie van de MONOCAB-technologie. Dit is een monorailsysteem dat is ontwikkeld aan de Hogeschool Ostwestfalen-Lippe (TH OWL). De elektrisch aangedreven cabine voor vier tot zes passagiers (alternatief drie personen en twee fietsen) rijdt autonoom op een enkel spoor op een gyrogestabiliseerde manier zonder bestuurder. MONOCAB-cabines zijn slechts 1,2 meter breed en kunnen rijden op enkelsporige, niet meer gebruikte spoorlijnen. Doordat de MONOCAB op slechts één spoorstaaf rijdt kunnen monocabs tegelijkertijd in twee richtingen rijden (elk op een eigen spoorstaaf). Het MONOCAB-systeem wordt op 29 maart 2025 live gepresenteerd op station Kranenburg en kan worden getest op een kort stuk spoor.
Het potentieel van deze nieuwe technologie is ook erkend in de regio Niederrhein. “De MONOCAB is een interessante nieuwe technologie voor het verbeteren van lokaal openbaar vervoer in landelijke gebieden,” zegt Prof. Dr. Ralf Klapdor van de Rijn-Waal Hogeschool in Kleve. In een samenwerking tussen de TH OWL en de Rijn-Waal Hogeschool wordt onderzocht of en hoe deze technologie in de toekomst kan worden gebruikt op niet meer gebruikte spoorlijnen. De spoorlijn Kleve-Kranenburg naar Groesbeek (NL) zal als voorbeeld worden gebruikt om dit te onderzoeken. Er zijn echter geen plannen om treinen te laten rijden op deze lijn.
Een haalbaarheidsstudie onder leiding van de Hogeschool Rijn-Waal samen met het verkeers- en mobiliteits adviesbureau Loedersloot International uit Nijmegen zal ook de sociale acceptatie van de MONOCAB-technologie en de grensoverschrijdende mobiliteitsbehoeften onderzoeken. In het algemeen kijken de onderzoekers naar de vraag of en hoe de nieuwe technologie in de toekomst kan worden getest en gebruikt op bestaande, maar niet meer gebruikte spoorverbindingen. De haalbaarheidsstudie wordt ondersteund met Interreg-subsidie van EUREGIO Rijn-Waal.De manifestatie “Nieuwe mobiliteit op het platteland” wordt georganiseerd door Hogeschool Rijn-Waal en Loendersloot International uit Nijmegen. Een grote kring van ondersteuners uit de politiek, verenigingen en betrokken burgers aan beide zijden van de Duits-Nederlandse grens zijn nauw betrokken bij de planning en realisatie van het evenement.
Meer informatie over het evenement is te vinden op https://www.hochschule-rhein-waal.de/de/fakultaeten/gesellschaft-und-oekonomie/forschung/forschungsprojekte/monocab-rijn-waal