Trots op onze ambtenaren!

8 november 2023

De tijd waarin wij leven, is een tijd van crisissen en transities. Willen wij de wereld, Europa, Nederland en Berg en Dal een beetje leefbaar houden, dan zullen wij ons de komende tijd opnieuw moeten uitvinden. Hiervoor hebben wij onze ambtenaren hard nodig!

n de Gemeente Berg en Dal hebben wij bijvoorbeeld afgesproken dat wij in 2040 klimaatneutraal willen zijn. Ook hebben wij afgesproken dat wij tot 2030 1.200 woningen willen bouwen. In de omliggende gemeenten (o.a. Kleve, Kranenburg en Nijmegen) spelen soortgelijke ontwikkelingen, waardoor het verkeer in de regio Arnhem-Nijmegen volledig dreigt vast te lopen en een volledig nieuw mobiliteitsconcept moet worden ontwikkeld.

Genoemde zaken zijn slechts een deel van de problemen waarvoor onze gemeente de komende tijd staat. Om aan deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, hebben wij sterke schouders nodig: ambtenaren die met toewijding willen bouwen aan een beter Berg en Dal, aan een betere toekomst voor ons allemaal.

Op dit moment wordt onze gemeente echter geteisterd door een groot personeelstekort en dreigen wij, bijvoorbeeld op het gebied van de energietransitie, de mobiliteitstransitie en de woningbouw, terecht te komen in een perfecte storm, omdat noodzakelijk beleid niet meer kan worden uitgewerkt en/of niet meer kan worden uitgevoerd!

Omdat veel gemeenten met soortgelijke problemen te maken hebben, willen GroenLinks en de PvdA in de Tweede Kamer de publieke sector sterker maken:

• Het is belangrijk dat mensen graag willen werken in de publieke sector. Om dit te bereiken, moeten we ervoor zorgen dat ze goed worden betaald. Maar dat is niet genoeg. Het is ook cruciaal dat ze hun werk goed en met plezier kunnen doen.
  • Op dit moment zijn er te veel regels en controles in de publieke sector, en dat maakt het moeilijk voor mensen om hun werk te doen. Daarom willen we professionals in de publieke sector meer vrijheid en verantwoordelijkheid geven, zodat ze hun werk beter kunnen doen. Op die manier kunnen we de personeelstekorten in de publieke sector verminderen.

Florian Gödderz

Statistieken personeel gemeente Berg en Dal

• Ons uitstroompercentage (2022): 15,9 % (relatief hoog)
  • Verzuimpercentage (t/m oktober 2023): 7%