Vervolg: Mobiliteitscafé Berg en Dal

Door Henny van der Pol op 11 juni 2024

Hoe zorgen we voor goed verkeer in de gemeente Berg en Dal?

Deze vraag houd veel van onze inwoners bezig. Bij dorpsagenda’s is verkeer vaak een belangrijk onderwerp waar buurtgenoten zich om bekommeren. Ook sturen inwoners geregeld brieven naar de gemeente(raad). Bijvoorbeeld over overlast van weggebruikers of het wegvallen van openbaar vervoer. Daarom organiseerden GroenLinks en PvdA Berg en Dal een Mobiliteitiscafé.

Denk eerst aan de wandelaar en fietser
Bijna 40 inwoners waren woensdagavond 29 mei in Heilig Landstichting om mee te praten over het verkeer in onze gemeente. Fietsexpert Sjors van Duren inspireerde de aanwezigen eerst door een heel andere kijk op mobiliteit te geven. Bijna altijd wordt vanuit een gemeente eerst gekeken vanuit het perspectief van de auto als een weg of nieuwe wijk wordt ingericht. Daardoor zijn wegen breed, stoepen niet altijd geschikt voor rollators of kinderwagens, en komen fietsers geregeld in gevaarlijke situaties. Sjors liet zien wat er gebeurt als je eerst kijkt naar ruimte voor de voetganger en fietser: dan krijg je minder ongelukken, minder irritatie en meer groen in de straten.

Waar maken inwoners zich druk om?

Aan tafels werd over intensief over mobiliteit casussen gesproken.

Vooraf en ter plekke brachten inwoners concrete casussen in om met elkaar over te spreken. Veel casussen gingen over verkeer op doorgaande wegen, zoals de Heerbaan in Millingen, de Gooiseweg en het centrum in Groesbeek, de Steenheuvelsestraat in Leuth, de Waalbandijk in Ooij, de Van Randwijckweg tussen Beek en Berg en Dal, de Oude Kleefsebaan in Berg en Dal en de Rijksstraatweg in Beek-Ubbergen. Allemaal situaties binnen de bebouwde kom, waar het vooral gaat om te hard rijden, de grote hoeveelheid auto’s & motoren en de inrichting van de wegen. Mensen denken graag mee over hoe je het verkeer hier en ook in de wijken anders kunt inrichten, waardoor de situatie veiliger en leefbaarder wordt voor de omgeving, vooral voor wandelaars, fietsers en aanwonenden.

Een nieuwe visie op verkeer?
De gemeente heeft een mobiliteitsvisie die in 2016 is opgesteld en tot 2026 loopt. Het is daarom tijd om te gaan werken aan een update. De aanwezigen vinden de de huidige visie in de basis goed. Ze wensen vooral dat er een goede evaluatie gaat plaatsvinden om te kijken waar het in de uitvoering de afgelopen 10 jaar goed is gegaan en waar van kan worden geleerd. Het doel van de evaluatie is dan om te kijken wat je in een volgende visie en vooral de uitvoer van dit beleid beter kan doen.

Het uitwisselen van ideeën, moeilijkheden en mogelijkheden was een eerste stap. Samen met inwoners zetten we ons in voor een andere inrichting van mobiliteit. We hopen dat een steeds bredere groep inwoners en politieke partijen meedenkt hoe we dat kunnen doen. Neem gerust contact op via [email protected] of [email protected] als je op de hoogte wilt blijven of verder mee wilt denken.

Henny van der Pol

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol