Algemene beschouwingen begroting 2022

Door Lesley Albers op 4 november 2021

Donderdag 4 november waren de algemene beschouwingen van de begroting voor 2022 in de gemeenteraad.

Onze fractievoorzitter Lesley liet een helder PvdA-geluid horen in onderstaande bijdrage.

Algemene bijdrage

De begroting ziet er positiever uit dan vorig jaar nu we meer gelden van het Rijk krijgen en we geen miljoenen hoeven te bezuinigen. Ik begin met complimenten voor de ambtenaren. Die niet alleen weer een hele begroting hebben opgesteld, maar ook snel op vragen antwoorden hebben weten te geven. Dank daarvoor.

De PvdA vindt de begroting leesbaar en overzichtelijk, maar wel weinig concreet. Veel onderwerpen worden benoemd, maar het blijft in algemeenheden. Opnieuw hadden we op veel plekken kunnen vragen om integraliteit.
We hebben zorgen over de organisatie. Het verloop van ambtenaren is groot, daarmee verdwijnt ook kennis. Daar moet echt iets aan gebeuren. We hopen dat de plannen en gelden die in deze begroting zijn verwerkt daaraan gaan bijdragen. We hadden wel meer urgentie willen zien bij het college omtrent de benchmark uitvoering. Zie ook ons amendement. En we vinden dat uitgebreid moet worden gekeken wat de reden is van dit verloop.
We zijn blij dat enkele bezuinigingen zoals die op de bibliotheek niet doorgaan. Wel maken we ons zorgen over de manier waarop dat gaat. Hoe snel op iets wordt bezuinigd, hoe snel er een totaal ander plan kan liggen en vervolgens weer een ander plan of geen plan. Waar is dan de visie? Hoe weet men waar zij aan toe is? Het voelt nog te vaak ad hoc. Het komt het vertrouwen in de politiek niet ten goede.
We hebben 1 van de laagste belastingen van de provincie Gelderland wordt geschreven. ” Bijna laagste”. Dat geldt in ieder geval niet voor de woonlasten van meerpersoonshuishoudens. Daar zitten we hoger dan de gemiddelde woonlasten in onze provincie. Daar zijn vast allerlei redenen voor, maar toch jammer dat de ambitie uit het coalitieakkoord niet is behaald.

Overdracht

Ik heb een aantal maanden het stokje over moeten geven aan Martijn Schmiermann. De overdracht ging redelijk vlot. Want was er nu echt zoveel anders dan een aantal jaren geleden?

Wat high (of low lights)

• Het accommodatiebeleid. Doelstelling en toegezegd dat dit wordt geëvalueerd begin van deze coalitieperiode. Vervolgens afgelopen jaar een document, of evaluatie, zonder gesproken te hebben met de verenigingen zelf. Uiteindelijk is dan toegezegd dat er voor de verkiezingen een voorstel ligt. Dat gaat niet meer lukken. Dat wordt het 2e kwartaal, na de verkiezingen. Het is natuurlijk ook wel een heikel punt..
  • Het centrum van Groesbeek.
    • Uit de begroting 2019: In 2019 voeren we een nader mobiliteitsonderzoek uit. De onderzoeksvragen zijn in 2018 opgesteld. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek en besluitvorming daaromtrent zullen wij in 2019 nadere maatregelen aankondigen.
    • Uit de begroting 2020: De onderzoeksvragen zijn in de zomer van 2019 door de raad opgesteld. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek en besluitvorming daaromtrent zullen wij eind 2019, begin 2020 nadere maatregelen aankondigen.
    • En dan in de begroting 2022: Eind 2021 besluit de raad na raadpleging van de ondernemers, bewoners en bezoekers, over het te realiseren ontwerp. Uitvoering volgt in 2022-2023.
      Vele schetsen zijn gepasseerd. Ik ben blij dat er enige voortgang is, de uitwerking van de enquete was een leuk document en bevestigde veel van hetgeen wij al in alle eerdere vergaderingen hadden aangegeven, maar ik maak me zorgen over de verdere voortgang en of dit nog te veel ingekleurd zal zijn door uitgangspunten die het college/de coalitie graag ziet. We volgen het kritisch.
  • De verkeersproblematiek op de dijk. Ook weinig in veranderd. In de Begroting 2020: Wij willen eerst goede parkeervoorzieningen mogelijk maken alvorens het parkeren op de dijken te verbieden. In de begroting 2021: In 2021 richten we de Ooijse Bandijk veiliger in. Nu geldt op bepaalde wegvakken nog een maximum toegestane snelheid van 80 km/uur. Voor de leefbaarheid en onze eigen mobiliteitsvisie verlagen we de snelheid en remmen we het verkeer af. In de begroting 2022: In 2022 richten we de Ooijse Bandijk veiliger in. Nu geldt op bepaalde wegvakken nog een maximum toegestane snelheid van 80 km/uur. Voor de leefbaarheid en onze eigen mobiliteitsvisie verlagen we de snelheid en remmen we het verkeer af. Oh dezelfde tekst. En ook nu nog veel onduidelijkheid omtrent de plannen. Luister naar de inwoners, leg vast en aan de slag.

Wonen

En dan wonen… Het voelt allemaal een beetje chaotisch. Er zijn veel plannen maar er wordt toch maar weinig gebouwd. Onze motie over onze woon-opdracht is nog niet uitgevoerd. Veel plannen worden al op voorhand niet in behandeling genomen. Dit brengt mogelijk een bepaalde willekeur met zich. De noodzaak om meer te bouwen is er. Naar onze mening kan de woonagenda best herzien worden.
De woningcorporaties zijn belangrijk om onze woondoelen te realiseren. Er moet meer gekeken worden naar alternatieve mogelijkheden om de juiste woningen te bouwen. Zo is Waardwonen begonnen met starterswoningen voor jongeren in Millingen en wordt gesproken over een knarrenhof. Zijn er enkele tiny houses. We moeten de komende jaren blijvend gemeentebreed aandacht hieraan besteden en nieuwe (woon)concepten durven uit te proberen. We pleiten op dit onderwerp voor het uitvoeren van onze aangenomen motie, van onderzoek Emmastraat tot aan voeren van discussie over de uitgangspunten, cijfers en gebruik van de begrippen “overprogrammatie”.

Armoede

En dan Armoede, dat werkt door in alle aspecten van een gezin. Er zijn inwoners die grote financiële zorgen hebben. We hebben daarvoor verschillende vangnetten. Maar de PvdA zou graag zien dat er meer aandacht komt voor de structurele oplossing, te starten bij kinderarmoede, juist omdat armoede zo doorwerkt. Daarom onze taskforce, later meer.

Nog een aantal punten:

• Dorpsagenda’s. Is voldoende duidelijk wat we willen met dorpsagenda’s? Welke ruimte wordt daarin geboden aan burgers die daar met hart en ziel mee bezig willen zijn?
  • Zorgen die blijven zijn die om alcohol- en drugsgebruik in onze gemeente. De ambulance tijden in Millingen enz. Jammer dat dit nog weinig terugkomt.
  • Communicatie kan beter. We en ook inwoners vernemen vaak dingen via de krant. Dat moet anders. Ook laat het reageren op inwoners toch nog regelmatig te wensen over.
    Het mag ook niet zo zijn dat organisaties zoals de WMO-adviesgroep bij de begroting niet actief worden benaderd bij onze plannen. Dit was vorig jaar ook al niet het geval, toen waren er zelfs flinke bezuinigingen. Hoe kunnen we alle relevante organisaties betrekken en op de hoogte stellen van dergelijke belangrijke besluitmomenten?
  • Ik baal van de versobering op de wegen. Zoals we vorig jaar ook al hebben aangegeven gaat dat uiteindelijk mogelijk juist leiden tot meerkosten. Volgend jaar wordt dit geëvalueerd. Om die reden heb ik niets hierover ingediend.
  • Duurzaamheid is voor ons ook een heel belangrijk punt en we moeten erover nadenken hoe we duurzaamheid iets maken wat geen luxe item is voor de rijkeren onder ons. Want we hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de ‘energie armoede’ te bestrijden. Juist nu belangrijk.
  • Op het gebied van zorg en jeugdhulp is het belangrijk om steeds meer in te zetten op preventie. Hoe kun je voorkomen dat een jeugdige in een langdurig zwaar en kostbaar traject terecht komt en hoe kan een minder zwaar traject voorkomen of ingekort worden zonder dat het kind minder goed geholpen wordt. Waar eindigen de mogelijkheden van de ouders/verzorgers en waar begint de professionele zorg. Dit zijn lastige vragen waarbij wij graag blijven meedenken en blijven monitoren. Wat ons betreft was de werkgroep sociaal domein hiervoor een goed middel geweest.

Ik begon positief en zo zal ik natuurlijk ook eindigen.

Natuurlijk is er ook hard gewerkt en hebben we (ander) werk moeten verzetten met elkaar, door corona.
We hebben het digitaal overleggen onder de knie.
We hebben samen ook dingen bereikt. Samen met de werkgroep Burgerparticipatie ligt er een participatienota en beleid. We zijn bezig in de Breedeweg. En Wethouder Verheul heeft recent nog even duidelijk gemaakt dat de term Eigen Inwoner een belachelijke term is.
We zitten hier met z’n allen natuurlijk ook anders dan toen we nog met een top-20 lijstje miljoenen moesten bezuinigen. Toen noemde de oppositie deze vergadering nog een poppenkast en coalitie-oppositie stonden rechtlijnig tegenover elkaar. Inmiddels zijn dezelfde partijen al zo’n beetje samengesmolten. Groesbeek bij Groesbeek, Polder bij Polder.
Eind goed, al goed. En geen knip in de dijk, maar helaas wel in onze gemeente…!

Lesley