Algemene beschouwingen begroting 2024

Door Lesley Albers op 9 november 2023

Omslagfoto ‘eerlijk delen’

Donderdag 9 november waren de algemene beschouwingen van de begroting voor 2024 in de gemeenteraad.

Onze fractievoorzitter Lesley liet een helder PvdA/GroenLinks-geluid horen in onderstaande bijdrage.

Algemene bijdrage

Altijd weer een bijzonder moment de begroting. Er is weer veel werk verzet door de ambtenaren. Dank.
Het voelt wellicht dit jaar in ieder geval financieel als minder urgent, maar we zien dat de komende jaren niet sluitend zijn en we voelen met z’n allen de mindere jaren 26 en 27 dichterbij komen. We moeten ons daarop voorbereiden.

De begroting is voor mij ook het moment om Berg en Dal als gemeente weer even in een breder perspectief te plaatsen. Want immers alles wat er gebeurt in de wereld heeft invloed op ons. Op onze prijzen, kijk bijvoorbeeld naar de energieprijzen. En alle beelden van verschrikkingen die ook continu onze woonkamers binnendringen.

Gisteren zag ik weer een item op tv over de gletsjers die echt schrikbarend en zienderogen smelten. En na de beelden van Oekraïne worden we de afgelopen maand geconfronteerd met verschrikkelijke beelden en verhalen vanuit Israël en Palestina. Al 10.000 mensen zijn omgekomen in Gaza sinds de afgelopen maand. Denk je even in, dat is zo’n beetje 1 op 4 van onze inwoners, nog wat meer zelfs. Met helaas ook heel veel kinderen. Niet te bevatten.

Hoe kunnen wij als mensen het toch allemaal zover laten komen?

Wat kunnen we daar nu mee als gemeente Berg en Dal? We zijn maar klein op de schaal van de wereld.

Onze Florian – ja dat mag ik tegenwoordig zeggen geloof ik – heeft ChatGPT gevraagd naar de oplossingen voor alle problemen in de gemeente. Die kwam met een motie over magie, humor en innovatie. Met een team van lokale tovenaar, goochelaars en komieken.
Tja, ik kijk om me heen… als ChatGPT hiermee komt is het wel duidelijk, alle problemen oplossen is wellicht wat te hoog gegrepen.

Alle beetjes helpen. Je kunt als gemeente het goede voorbeeld proberen te blijven geven, hoe klein ook. Zie wat je uitstraalt met bekertjes of prullenbakken in het gemeentehuis.
En soms zijn we als vrij kleine gemeente, ook groot! We merken vanuit de gemeente een grote betrokkenheid bij bijvoorbeeld opvang voor AMV-ers en mensen uit Oekraïne. Complimenten daarvoor. Nu het langer duurt vraagt deze situatie wellicht ook wat anders van ons. Niet iets waar we nu bij deze begroting op hebben ingezet, maar wel waar wij binnenkort met GroenLinks aandacht voor zullen vragen.

Wat wij verder goed vinden om te zien in de begroting dat er veel aandacht is voor het kind. Sinds ik kinderen heb ben ik me nog veel meer bewust van het feit dat ik een mooie wereld voor hen en de generaties na hen wil achterlaten. Daarvoor hebben we wel echt een andere koers nodig in Nederland. Als ik dan hoor dat zelfs Omtzigt over rechts wil, met zelfs een SGP, dan is dat wel zorgwekkend. Zeker voor de positie van de vrouw.

Over vrouwen gesproken

Wij vragen in een amendement om extra aandacht te hebben voor geweld tegen vrouwen, of zelfs de extreme versie: femicide. 1 op 3 vrouwen krijgt te maken met een vorm van geweld. Landelijk valt hierin nog veel te winnen, in de registratie en daardoor betere preventie. Maar aandacht en bewustzijn is ook belangrijk. En daarin kunnen wij een rol spelen.

Bestaanszekerheid

Wij vinden het verder belangrijk dat de mensen die hulp nodig hebben worden geholpen. In de begroting kwam het woord Armoede heel beperkt terug. Het woord Minima wel, maar armoede is nu breder dan alleen de minima. Daarvoor moeten we oog hebben. Dat is o.a. ook de reden voor onze motie over maatwerk.

We benoemen in de begroting “We helpen inwoners zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen”. Wat veel mensen niet weten is dat wij als gemeente een pre-mantelzorg beleid hebben, zodat je anaf 67 jaar de mogelijkheid hebt om een mantelzorg woning te bouwen. Uiteraard onder voorwaarden. Als voorbereiding op de toekomst. Daarvoor mag, of moet, meer aandacht en bekendheid zijn. Niet alleen in het licht van de zorg, maar ook in het licht van het woningtekort.

Moment van reflectie

De begroting is ook het moment om even terug te kijken. Zo ben ik gaan kijken naar mijn Algemene Beschouwingen van vorig jaar.

• Mijn oproep voor de roetveegpiet in Berg en Dal. Check!
  • Het accommodatiebeleid. Helaas.. Die stond ook al in de twee jaren daarvoor trouwens…

Een jaar of vier lang heb ik geprobeerd om een tekst veranderd te krijgen in de begroting. Namelijk die van: In de wijk Stekkenberg krijgt iedereen gelijke kansen, naar In Berg en Dal krijgt iedereen gelijke kansen. Uiteindelijk is de tekst aangepast, maar nu, een nieuw college ik snap het, wordt de tekst en aanpak niet meer genoemd. Wij zien hierover graag meer terug.

Over kansen voor iedereen gesproken

Wij vinden het belangrijk dat onze gemeente inclusief is. Dat iedereen zich hier thuisvoelt en mee kan doen, ongeacht huidskleur, seksuele voorkeur of achtergrond. We zijn blij dat we in de begroting af en toe een glimp zien van dat wat wij bedoelen. Maar het kan nog wel een stuk beter. Het is echt de hoogste tijd dat een totaalplan wordt opgesteld.

Capaciteitsgebrek

Veel dossiers in onze gemeente duren te lang. Daarbij wordt vaak verwezen naar capaciteitsgebrek. Wij maken ons zorgen over het personeel van onze gemeente. De vraag is dan ook: hoe krijgen we dit nu eens veranderd?

Jeugd

Een ander punt dat de Begroting 2024 indirect aanstipt, is de jeugdoverlast in onze gemeente. Jeugdoverlast is niet alleen een kwestie van openbare orde, maar ook van maatschappelijk falen. We moeten onze jongeren het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden, dat we in hen geloven en dat ze een integraal deel zijn van onze toekomst. Dat we naar hen luisteren als ze goede ideeën hebben.
Met de werkgroep Jeugd & Politiek zullen we binnenkort met een voorstel komen om specifiek met de stem van de jeugd meer doen.

Persoonlijk

Ook persoonlijk was het weer een bijzonder jaar voor mij. Ons tweede kindje mogen verwelkomen, daardoor ook met zwangerschapsverlof. Meteen een tijd om te reflecteren. Wil ik mijn spaarzame vrije tijd besteden aan de gemeenteraad?
Maar het antwoord daarop is volmondig JA. Want op deze manier kun je impact maken, soms hoe klein ook. De wereld een stukje beter proberen te maken. Juist op de directe omgeving van ook mijn kinderen.

Oproep

En we kunnen nog veel meer zelf doen! Zoals jouw individuele grondrecht laten spreken en op 22 november te stemmen voor een eerlijk en rechtvaardig Nederland. Om onze problemen het hoofd te kunnen bieden is het belangrijk om samen te werken. Groen & Rood is de perfecte combinatie om een verandering in te slaan. Ik ben daar zowel landelijk als lokaal trots op hoe het nu gaat. Want samen kan het. Dat moet de lokalen hier toch in ieder geval aanspreken….. Stemmen dus de 22e!