Alleenstaande vluchtelingenkinderen

Door Lesley Albers op 15 april 2020

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 15 april j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Alleenstaande vluchtelingenkinderen”.

In de Griekse vluchtelingkampen speelt zich momenteel een humanitair vluchtelingendrama af. De situatie wordt elke dag onveiliger. Dat geldt in het bijzonder voor de vele alleenstaande kinderen & jongeren die door omstandigheden zonder ouders of naaste familie in de kampen verblijven. Een krachtig signaal richting het kabinet is nodig om alles in het werk te stellen om deze situatie op te lossen.

Hulporganisaties Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children roepen Nederlandse gemeenten op om zich gezamenlijk in te spannen voor de opvang van de (meest) kwetsbare kinderen uit de overvolle kampen in Griekenland en dat kenbaar te maken. Diverse gemeenten hebben dat inmiddels opgepakt en hieraan gehoor gegeven.
Zie ook de brief aan ons als gemeente onder punt 12a, nr, 17, van de raadsagenda van 14 mei aanstaande. Wij moeten hierop als gemeente ook een antwoord hebben.

We gaan als raad weliswaar binnenkort kijken (enquête aan de fracties is uitgezet) naar de opvang(locaties) van vluchtelingen/asielzoekers in brede zin, maar hier gaat het om alleenstaande vluchtelingenkinderen. Zij komen na aankomst in Nederland onder voogdij van de instelling “NIDOS” te staan en worden vanuit daar aan pleegouders gekoppeld. Een hele andere situatie dus.

Graag ontvangen wij voorafgaand aan de raadsvergadering van 14 mei jl. een standpunt van het college over dit onderwerp, zodat wij weten of extra actie op dit punt noodzakelijk is.

Welke rol ziet het college voor onze gemeente hierin weggelegd?

Alvast bedankt voor de antwoorden,
Namens PvdA Berg en Dal
Lesley Albers, Fractievoorzitter