Amendement A17 – Begroting 2024 – Aandacht voor Femicide

Door Lesley Albers op 9 november 2023

PvdA/GroenLinks heeft tijdens de begrotingsraad een amendement ingediend om meer aandacht te krijgen in de begroting over geweld tegen vrouwen / femicide.

Femicide is een alarmerend probleem dat dringende actie vereist. Jaarlijks worden er naar schatting 43 vrouwen vermoord. 6 op de 10 is het slachtoffer van dodelijk geweld door hun partner of ex-partner. Dit gebeurt niet zomaar, daar gaat vaak veel ellende aan vooraf.

De wethouder was het eens met ons voorstel en gaf tijdens de vergadering aan dat vorig jaar in onze regio bij 5 vrouwen sprake was van femicide. Dat zijn dus 5 vrouwen, plus 1 kind, vermoord door de (ex)-partner. Het zijn stuk-voor-stuk schrijnende verhalen. In ieder geval één van deze vrouwen heeft ook roots in onze gemeente.

Als gemeente kunnen we hiervoor bewustzijn creëren, er aandacht voor vragen en in de preventieve sfeer handelen. Het gaat om signalen vroeg herkennen en vervolgens ook naar die signalen handelen, door alle betrokkenen en professionals in de keten.

Het is 25 november weer de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. In het kader van deze dag zal het gemeentehuis weer oranje kleuren (https://www.orangetheworld.nl/).

Amendement aandacht voor Femicide

De raad van de gemeente Berg en Dal gelezen het raadsvoorstel ‘Programmabegroting 2024’

besluit:

In de Programmabegroting 2024 de volgende wijzigingen aan te brengen:

Huidige tekst:

Tekstvoorstel:

In 2024 zetten we de activiteiten van de lokale en regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling voort. Complexe scheidingen heeft hierin een prominente rol, omdat nog steeds veel kinderen in de problemen komen bij een (v)echtscheiding van hun ouders. Naast aandacht voor kinderen hebben we ook extra aandacht voor vrouwen in zo’n scheiding vanwege het voorkomen van geweld tegen hen en (uiteindelijk) femicide.

Indiener:
PvdA-Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
GroenLinks-Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hennie Eikholt, William Janssen, Sonja Postema, Ruud Verstraaten, Hans Peters en Johanna Brouwer

AMENDEMENT AANGENOMEN

Toelichting:

Tijdens de raadsvergadering van 13 april jl. heeft de PvdA bij de behandeling van het Integraal Veiligheidsplan Tweestromenland 2023-2026 (IVP) vragen gesteld over huiselijk geweld en femicide. Tijdens die vergadering heeft de portefeuillehouder hierop geantwoord.

Daarna hebben we nog aanvullende schriftelijke vragen gesteld en die zijn ook naar tevredenheid beantwoord.
Zie ook https://bergendal.pvda.nl/nieuws/vragen-huiselijk-geweld-en-femicide/

Daarmee zijn we klaar, zou je kunnen zeggen.
Maar… niet helemaal.

Want onlangs stond er een indrukwekkend en schokkend artikel in de NRC van 24 oktober jl. over (25 !!) vrouwen die slachtoffer werden van femicide en hun nabestaanden. Femicide is de meest extreme vorm van geweld tegen vrouwen: de moord op een vrouw omdat ze een vrouw is, veelal met als dader een (ex)partner.

Het is gebleken dat dit absoluut géén ver-van-ons-bedshow is. Op 25 november is het weer de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. Wij gaan ervan uit dat ons gemeentehuis dan weer oranje kleurt (https://www.orangetheworld.nl/).

Bij deze het verzoek aan de raad om bovenstaand tekstvoorstel toe te voegen, zodat we nadrukkelijk afspreken om hiervoor aandacht te blijven houden.