Amendement Bezuinigingen bibliotheek

Door Lesley Albers op 5 november 2020

Donderdag 5 november waren de algemene beschouwingen van de begroting voor 2021 in de gemeenteraad.

10.i A9 Amendement Bezuiniging bibliotheek

Voorstel: Begroting 2021
Datum raadsvergadering: 5 november 2020
Onderwerp: Bezuinigingen bibliotheek

Ondergetekende(n) stelt/stellen het volgende amendement voor:

• De bezuinigingen op de bibliotheek uit de Begroting 2021 te halen.
  • Voor 2021 geen bezuiniging door te voeren en in 2022, 2023 en 2024 een pm-post op te nemen.

Overwegingen en toelichting op amendement:
De bezuinigingen opgenomen in de Begroting 2021 en het bijbehorende dekkingsplan hebben grote gevolgen voor de bibliotheek. Wat de gevolgen exact zijn is echter nog onduidelijk.
De bibliotheek heeft een belangrijke functie in onze maatschappij, wellicht wel juist in deze ‘digitale tijd’, bijvoorbeeld in de strijd tegen laaggeletterdheid en door steun te bieden aan nieuwkomers/statushouders in het leren van de Nederlandse taal. Het is ook een ontmoetingsplek en een plek voor bijzondere activiteiten omtrent lezen.

De voorgenomen bezuiniging in 2021 wordt door de bibliotheek niet haalbaar (“onmogelijk”) genoemd en zal in ieder geval uitdraaien op sluiting van de vestigingen in Ooij, Leuth en Kekerdom. Met dit amendement benadrukken wij het belang van een goed bereikbare, met de tijd meegaande bibliotheek. Wij vinden dan ook dat je niet zomaar op voorhand een bedrag als bezuiniging kan opnemen, zonder te weten wat dit gaat betekenen voor de bibliotheek en uiteindelijk voor onze inwoners. Welke voorzieningen/onderdelen wil je absoluut behouden als gemeente, wat is er mogelijk en hoe dan.

De bibliotheek ziet wel mogelijkheden om deze besparingen door te voeren op termijn, mits medewerking van de gemeente, maar zeker niet ad hoc in 2021. Wel oplopend vanaf het jaar 2022. Hierdoor zal het negatieve financiële effect van dit wegstrepen voor de gemeente heen uiteindelijk ook meevallen. Eventuele overblijvende extra kosten kunnen bijvoorbeeld worden bekostigd door het positieve resultaat dat uit het onderzoek naar de eigen organisatie komt.

Na deze wijziging in de begroting dient het college begin 2021 samen met de bibliotheek te onderzoeken wat mogelijk is aan bezuinigingen en efficiënter (samen)werken. De bibliotheek heeft om een en ander te realiseren wel uitdrukkelijk de medewerking van de gemeente nodig. Het is nodig dat de bibliotheek en gemeente de kans krijgen om samen een goed plan onder de bezuiniging te leggen. In de begroting van 2022 en verder kan dit dan worden meegenomen.

Ondertekening en naam:
PvdA Berg en Dal Lesley Albers