Amendement Gelijke kansen – Stekkenberg

Door Lesley Albers op 5 november 2020

Donderdag 5 november waren de algemene beschouwingen van de begroting voor 2021 in de gemeenteraad.

10.c A10 Amendement Gelijke kansen – Stekkenberg

Voorstel: Begroting 2021
Datum raadsvergadering: 5 november 2020
Onderwerp: Behorende bij onderdeel 2.2.8 “In de wijk Stekkenberg krijgt iedereen gelijke kansen”

Ondergetekende(n) stelt/stellen het volgende amendement voor:

Ondergetekende(n) stelt/stellen het volgende amendement voor:

2.2.8. In de wijk Stekkenberg krijgt iedereen gelijke kansen.

Als volgt aan te passen:
2.2.8. In de gemeente Berg en Dal krijgt iedereen gelijke kansen.

En in de alinea daaronder onderaan de volgende zin toe te voegen:
ʺIn 2021 starten we als tweede met deze aanpak in Millingen, conform de uitkomsten in de GGD-monitor.ʺ

Overwegingen en toelichting op amendement:
De ingezette aanpak van de wijk Stekkenberg naar aanleiding van de resultaten van de GGD monitor verdient onze volledige steun. Deze aanpak vereist een lange adem en dient gedurende vele jaren te worden volgehouden. Het is een andere manier van werken, op een integrale manier. Zoals het eigenlijk overal in de gebieden waar het nodig is zou moeten gaan en belangrijk zou moeten zijn (betekent hoge prioritering binnen de werkzaamheden, geen extra gelden). In het recente verleden zijn vaker signalen afgegeven en zorgen uitgesproken over andere kwetsbare wijken of gedeelten daarvan in onze gemeente.
Vorig jaar is tijdens de begrotingsvergadering met 22 stemmen vóór de motie “ Gelijke Kansen” aangenomen, waarin werd gevraagd om de voorgestelde aanpak van de wijk Stekkenberg ook te hanteren in andere wijken, dorpen binnen onze gemeente, als de GGD monitor of andere gelijkluidende signalen daar aanleiding toegeven. Het dorp Millingen wordt, na de Stekkenberg, genoemd in de GGD monitor als tweede ‘ wijk’ waar deze aanpak dus nuttig kan zijn. In 2020 is gewerkt aan het actieplan voor de wijk de Stekkenberg. Verder is de aangenomen motie van vorig jaar niet als dusdanig opgepakt en om die reden werd eerder aangegeven dat wij dan een amendement hadden moeten maken om de begroting te wijzigen; hierbij dus voor de Begroting 2021. Met als doel dat deze aanpak wordt uitgebreid, op de plaatsen waar het nodig is, met als eerstvolgende het gebied in Millingen, conform de GGD-monitor. Want iedereen verdient gelijke kansen.

Ondertekening en naam:
PvdA Berg en Dal Lesley Albers