Amendement Gemeenschappelijke adviescommissie Modulaire Gemeenschappelijke regeling

Door Lesley Albers op 8 februari 2024

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 8 februari 2024.

gelezen:

het raadsvoorstel: Ontwerp wijzigingsbesluit van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk

besluit:

Aan het ontwerp raadsbesluit onderstaande tekst toe te voegen bij:

Overwegende dat:

In het proces om tot uitvoering van de wijzigingswet gemeenschappelijke regelingen (WGR) te komen op 27 maart 2023 een bijeenkomst is georganiseerd voor de gemeenteraden uit de regio Rijk van Nijmegen.

• De bijeenkomst een zogenaamde uitgangspuntennotitie heeft opgeleverd waarin de vertegenwoordigingen van de raden die aanwezig waren bij deze bijeenkomst, hun voorkeuren hebben uitgesproken hoe bij diverse regelingen om zou moeten worden gegaan met de wijzigingen in de wet Gemeenschappelijke regelingen.
  • De agendacommissie MGR in hun “zelfevaluatie Regionale Agendacommissie MGR” unaniem heeft uitgesproken:
    • Om te kiezen voor de voorkeurskandidaat onder C uit de gespreksnotitie; inhoudend een andere rolneming en een nieuwe werkwijze voor de leden van de RAC MGR. Een rol en werkwijze die zich meer richt op het versterken van de kaderstellende en inhoudelijk controlerende rol binnen de bestaande opdracht;
    • Akkoord te gaan met de voorkeursvarianten uit de uitgangsnotitie, voor de MGR, zoals het instellen van een regionale adviescommissie voor de MGR, die met name gaan over de kwaliteit van de informatievoorziening.

De tekst uit het ontwerp raadsbesluit luidende:

Op het ontwerp wijzigingsbesluit van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen een zienswijze naar voren te brengen waarmee aan het college kenbaar wordt gemaakt dat het wijzigingsbesluit bij voorkeur niet voorziet in de mogelijkheid voor raden om een zienswijze in te dienen op de halfjaar rapportage.

De volgende tekst toe te voegen aan het ontwerp raadsbesluit:

2. In deze zienswijze voorts opnemen dat de raad kiest voor een raadsadviescommissie in plaats van de huidige agendacommissie, hetgeen ook aansluit bij de uitgangspunten die zijn opgesteld n.a.v. de radenbijeenkomst op 27 maart 2023.

Indiener(s):
GroenLinks: Caroline de Greeff, Rona Vree, Florian Gödderz
D66: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries, Marlou van Grinsven-Peters
PvdA: Lesley Albers, Henny van der Pol

AMENDEMENT AANGENOMEN

Toelichting:

Vertaling van de zienswijze onder 2 kan leiden tot onderstaande wijziging van de gemeenschappelijke regeling:

Er is een gemeenschappelijke adviescommissie overeenkomstig artikel 24a van de wet gemeenschappelijke regelingen. In deze commissie hebben zitting de door de raden aangewezen vertegenwoordigers.
Het algemeen bestuur regelt in ieder geval de bevoegdheden, de thema’s, taken en werkwijze van de in dit artikel genoemde commissie.