Amendement Stedenbouwkundigplan Dekkerswald – fietsverkeer

Door Henny van der Pol op 21 september 2023

Amendement Stedenbouwkundigplan Dekkerswald – fietsverkeer

De raad van de gemeente Berg en Dal gelezen het raadsvoorstel ‘Stedenbouwkundigplan Dekkerswald’

besluit:

Om na de tekst uit het ontwerp raadsbesluit luidende:
1 – Ter hoogte van beide ontsluitingen wordt een fietsersoversteek over de Nijmeegsebaan gerealiseerd, waarbij doorgaand verkeer op de Nijmeegsebaan voorrang heeft. Om te voorkomen dat er te veel oversteken dicht op elkaar liggen, kan de huidige fietsersoversteek bij de hoofdingang weg, wat de verkeerssituatie daar simpeler en veiliger maakt, zowel voor automobilisten als doorgaand fietsverkeer. De voetgangersoversteek blijft wel bestaan.
2 – Tussen beide ontsluitingen komt aan de westkant van de Nijmeegsebaan een tweerichtingenfietspad. De centrale oversteek bij de hoofdingang blijft behouden. Hierdoor kan fietsverkeer zich langs Dekkerswald zich in beide richtingen bewegen.

de volgende tekst toe te voegen:
3 – In samenwerking met de provincie wordt gekeken naar een duurzame en veilige oplossing voor al het verkeer van en naar Dekkerswald.

Indiener:
VVD-Berg en Dal: Remco Hammer
PvdA-Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
CDA-Berg en Dal: Sylvia Fleuren, Nick Bakker en Wim Bakker

AMENDEMENT AANGENOMEN

Fractie   Voor Tegen
Kernachtig Groesbeek 7 7
Lokaal! 5 5
CDA 2 2
GroenLinks 3 3
D66 3 3
PvdA 2 2
VVD 1 1
Totaal 23 23 0

Toelichting:

Beide oplossingsrichtingen zijn gericht op het aantal verkeersbewegingen. De VVD betwist niet het aantal verkeersbewegingen door de bouw van woningen bij Dekkerswald, netjes afgevoerd kan worden via de Nijmeegsebaan. Echter de veiligheid van de verkeersbewegingen is wel een grote zorg. Daarom willen we een 3e optie toevoegen waarbij we een andere variant dan optie 1 en 2 wordt onderzocht. Te denken valt aan een rotonde, en/of snelheidsbeperkende maatregelen ter plekke, een extra uitrit, extra uitvoegstroken of wat dan ook nodig is om de veiligheid te waarborgen bij de kruising. Uiteraard dient dit samen met de provincie ingeregeld worden.

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol