Begroting 2021, wat vindt de PvdA?

Door Lesley Albers op 27 oktober 2020

Ontbreken van visie – grip op financiën kwijt – paniekbeleid!

Allereerst willen wij onze waardering uitspreken voor eenieder die zich inzet om ons door de coronacrisis heen te slepen. Van de zorg, de handhavers, brandweer tot aan de ambtenaren die flexibiliteit moeten tonen. Maar ook de mantelzorgers die in het nu extra zwaar hebben. We hebben ook grote zorgen om de ondernemers die door alle maatregelen geraakt worden, waardoor zaken moeten sluiten en medewerkers op straat komen te staan.

Begroting

(steun)fractie PvdA-Berg en Dal

In korte tijd een tekort van 2.5 naar 5 miljoen! Het begrotingsdocument last-minute gewijzigd.
Huppakee, van €222.000 naar €52.000 bezuiniging op het minimabeleid. Wij zijn blij dat het college eindelijk naar ons heeft geluisterd om niet op ondersteuning van kwetsbare mensen in onze samenleving te bezuinigen, maar de ad-hoc manier waarop, geeft alleen maar het gemis aan van visie en consistent beleid.
Ja, Corona speelt mee in onze tekorten. Ja, de hogere zorgkosten en te weinig tegemoetkoming vanuit het rijk speelt mee. Al jaren worstelen gemeentes met dit laatste. Maar… ook het (ontbreken van) beleid van ons college speelt mee.

Knoppenmodel

Beleid wordt verengd tot ‘knoppenmodel’; in het kader van bezuinigingen wordt bekeken ‘aan welke knoppen we kunnen draaien’, wat levert dit onder de streep aan getallen op, zonder te kijken wat dit betekent voor het onderliggende beleid.
Een eerder bezuinigingsvoorstel op het minimabeleid van €222.000 dat kon rekenen op steun van het merendeel van de raad wordt ‘vanwege corona’ verminderd met €170.000 tot €52.000 structureel. Met de overgebleven bezuiniging beperken we wel de toegang voor ouderen tot de gemeentelijke zorgverzekering en de DoeMee-regeling, beperken we de inzet van kinderopvang op sociaal medische indicatie.

Sociaal Domein

Twee jaar geleden was al bekend dat er structureel iets moest gebeuren in het sociaal domein. In de nota ‘Grip op kosten’ werd dat ook al toegegeven. Men was er niet aan toegekomen. Nu kan het ineens wel!
Het ‘Dekkingsplan 2021-2024’ bevat een fors oplopend ‘Herstelplan Sociaal Domein’ met daarnaast nog extra bezuinigingen op het Sociaal Domein bovenop die in de primaire begroting 2021. Met name op woningaanpassingen WMO wordt meer bezuinigd dan het merendeel van de raadsfracties in haar bezuinigingslijstjes. Bij de forse effecten hiervan wordt nauwelijks stilgestaan. De getallen lijken te tellen!
Het jaarlijks oplopend financieel tekort op het Sociaal Domein baart ons ook zorg, we lopen daar niet voor weg. Maar het is niet de bedoeling om al draaiend aan de knoppen van beïnvloedbare kosten je hele beleid te ondergraven. Dit vraagt om een goed onderbouwde visie op het Sociaal Domein en de daarvoor in te zetten integraal armoedebeleid. Daarbij hoort het regelmatig evalueren of de gestelde doelen ook met de ingezette middelen en tegen reële kosten worden behaald.

Tot slot…

We hebben het nog niet eens gehad over het uitstellen van het accommodatiebeleid of over de bezuiniging op onze bibliotheek. Dat laatste betekent €50.000 in het eerste jaar en daarna wordt dat verhoogd met €25.000 de komende jaren. Wat uitdraait op sluiting van de vestigingen in Ooij, Leuth en Kekerdom. Wederom zonder gefundeerd beleid en visie. De raad moet keuzes maken, maar zij moeten wel in staat worden gesteld om dat goed te doen. Dat vergt een proactieve houding vanuit het college.
Ondanks de roep vanuit meerdere partijen, wordt op de eigen gemeentelijke organisatie slechts €50.000 bespaart. Hoe is dat mogelijk? De rekening bij de burger leggen en zelf ongegeneerd op dezelfde voet verdergaan. Door de gemeentelijke herindeling kon het toch allemaal efficiënter? In plaats daarvan grijpt het college telkens naar de toch al slinkende reserves!

Meer weten over onze visie en moties op 5 november?
Volg ons op https://bergendal.pvda.nl