Begroting 2023, wat vindt de PvdA?

Door Lesley Albers op 1 november 2022

Oog voor zorgen van nu, klaar voor uitdagingen van morgen

Wij staan voor bestaanszekerheid, betaalbaar wonen, goed onderwijs en toegankelijke zorg. Wij streven naar een sociaal Berg en Dal, waarin we ons allemaal thuis voelen. Wat is nu écht belangrijk? Dat we samen de woningnood oplossen. Dat er een betaalbaar huis is voor iedereen, in een fijne buurt. Waar minder verdeeldheid is en waar we naar elkaar omzien. Dat we opkomen voor mensen die dat nodig hebben en ongelijkheid aanpakken.

• Structurele armoede accepteren wij niet, iedereen moet mee kunnen doen.
  • Wij sluiten niemand uit, wij zetten ons in voor een inclusieve samenleving.
  • Wonen is een recht en geen verdienmodel.

Met o.a. deze doelen gingen we de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 in. Toen de stemmen geteld waren, hadden we twee zetels in de raad, één meer dan daarvoor. Daar zijn we blij mee. Nogmaals bedankt! Met deze doelen bekijken wij ook kritisch de begroting 2023.

2022

Na de periode van corona, realiseerde begin 2022 niemand zich nog hoe ons leven beïnvloed zou worden door de situatie in Oekraïne. Inmiddels is duidelijk dat we allemaal hierdoor worden geraakt. Zonder ingrijpen neemt de armoede snel toe. Waar mensen op de grens van het bestaansminimum al langer de rekeningen niet konden betalen, zijn nu ook mensen met een middeninkomen aan de beurt. Juist in moeilijke tijden moet je kunnen rekenen op een steuntje in de rug. PvdA en GroenLinks hebben daarom eerder al gepleit voor een nationaal noodplan stijgende kosten.

Stoken of koken

Er zijn veel inwoners, ondernemers en verenigingen die in de financiële problemen zitten of dreigen te komen. Een sterk stijgende energierekening. Mensen die moeten kiezen tussen verwarmen of koken. Of producten terugleggen bij de kassa omdat ze hun boodschappen niet kunnen betalen. In een periode waar de bestaanszekerheid onder druk staat zullen we, meer dan ooit, oog moeten hebben voor elkaar.
Bij deze begroting vragen wij om een lokaal noodplan. Waarin we meer doen dan we nu doen. Waarbij het niet meer alleen zaak is om onze inwoners met de laagste inkomens te helpen, maar ook meer te doen voor middeninkomens. Wij doen voorstellen om hierin ook structureel iets te veranderen, bijvoorbeeld door de grenzen van ons minimabeleid op te schroeven. Wij blijven ons hardmaken voor het onderwerp Kinderarmoede.
Ja-zeker, er is (voorstel van PvdA&GroenLinks) een prijsplafond op de energierekening aangekondigd. Maar er zijn nu al inwoners waarbij het water aan de lippen staat. En voor onze verenigingen en stichtingen (waaronder de dorpshuizen) is nog veel onzeker. Wij blijven ons inzetten om voor iedere dorpskern een goedlopend dorpshuis te behouden.

Terugdraaien bezuinigingen

Het Regeerakkoord pakt voor alle gemeenten voor 2023 t/m 2025 positief uit. Daardoor heeft onze gemeentebegroting voor 2023 een overschot en kunnen eerdere bezuinigingen worden teruggedraaid. Da’s heel mooi. Zo zijn we blij met het terugdraaien van de bezuiniging op de bibliotheek en de bezuiniging op het Sociaal Team; iets waarvoor wij ons vanaf het begin af aan hard hebben gemaakt.

Duurt te lang ..

Ook dit jaar is het nodig dat wij aandacht hebben voor het accommodatiebeleid. Het is jammer dat opnieuw integraliteit ontbreekt bij een aantal voorstellen, zoals die voor de Ooij. En het duurt te lang. Dat geldt eveneens voor onze bouwplannen. Er wordt te weinig gebouwd. Wij willen af van de wachtlijsten in het zorgdomein. Wij vinden bovendien dat meer stappen moeten worden gezet op het gebied van klimaat en duurzaamheid om klaar te zijn voor de uitdagingen van morgen, waarbij we participatie en de betaalbaarheid voor eenieder in het oog houden!

Meer weten over onze voorstellen – van plastic flesjes tot aan armoedebestrijding? Zie: bergendal.pvda.nl