Begroting 2024, wat vindt de PvdA?

Door Lesley Albers op 31 oktober 2023

Samen kunnen we anders, juist in Berg en Dal

De wereld staat in brand. Afgelopen zomer zagen we dit letterlijk terug in enorme bosbranden. Ook zijn er helaas politieke brandhaarden in de wereld. Onze leefwereld wordt daardoor beïnvloed. Daarom nemen wij ons deel in de opvang van mensen uit Oekraïne en van (de inmiddels tweede groep) alleenreizende jonge vluchtelingen. Met name over die laatste groep is een mooie film gemaakt met warme reacties vanuit de buurt. We vinden het belangrijk dat onze gemeente dit zo oppakt. We mogen ons gelukkig prijzen met waar wij wonen. Ook al heeft ook in Berg en Dal niet iedereen het goed.

Bestaanszekerheid

Wij vinden het belangrijk dat de mensen die hulp nodig hebben worden geholpen. Armoedeproblematiek is de afgelopen jaren een steeds groter probleem geworden en de bestaanszekerheid van veel inwoners staat onder druk. Het aantal werkende armen neemt toe. Het woord “Armoede” komt toch maar vier keer terug in deze begroting. Het begrip “Minima” komt wel vaker terug, maar armoede is nu soms breder dan de minima. Daarvoor moeten we oog hebben. De regelingen die we hebben bereiken ook niet iedereen. Maatwerk in bestaanszekerheid is nodig. Daarom dienen wij een voorstel in.

Kansen voor iedereen

We vinden het belangrijk dat Berg en Dal inclusief is. Iedereen, ongeacht huidskleur, seksuele voorkeur of achtergrond, moet zich thuis voelen en mee kunnen doen. Het is de hoogste tijd dat daarvoor een totaalplan wordt opgesteld.
Soms is het ook nodig om ongelijk te investeren om gelijkheid te bevorderen. Denk aan de wijkgerichte aanpak. We lezen daarover niets. Wij vinden het van groot belang om daar goed op te sturen de komende jaren en willen daar steeds meer inzicht in krijgen.

Zorgen

Wij maken ons zorgen over het personeel van onze gemeente. In de begroting 2024 komt naar voren dat wij een hoger ziekteverzuim, én een hoger uitstroompercentage dan het landelijke gemiddelde. En maar liefst 30% van ons personeel is tijdelijke inhuur. Dat is niet alleen dít jaar het geval. De vraag is dan ook: hoe krijgen we dit nu eens veranderd? Veel zaken in onze gemeente hebben een te lange doorlooptijd. Daarbij wordt vaak verwezen naar capaciteitsgebrek. Zo vinden we het zorgelijk dat er nog steeds geen nieuw accommodatiebeleid is. Voor een gemeente die verenigingen zo belangrijk vindt lukt het al jaren niet om dit beleid te actualiseren.

En verder…

• Het is jammer dat opnieuw integraliteit en visie ontbreekt bij een aantal voorstellen. De begroting roept verder bij ons vooral een ‘op de winkel passen’- gevoel op. We missen ambitie. Volgens ons is er werk aan de winkel!
  • De nota inwonersparticipatie is inmiddels tussentijds geëvalueerd. De conclusies worden meegenomen. Participatie loopt regelmatig spaak/moeizaam. Bij de Nieuwe Omgevingswet aanpakken dus. Wij vinden dat de participatienota op basis van een totale gemeentelijke visie op medezeggenschap, burgerparticipatie op alle gemeentelijke afdelingen moet worden toegepast en verbeterd. De burger moet weer vertrouwen krijgen in de overheid en zich gehoord voelen.
  • Berg en Dal blijft achter bij haar duurzame doelstellingen. Er is nog geen zonnepark gerealiseerd en ook plannen voor andere duurzame opwek lopen vertraging op. Er zal meer moeten worden gedaan aan de energietransitie. Ons streven is klimaatneutraal in 2040.

Om onze problemen het hoofd te kunnen bieden is het belangrijk om samen te werken. Interregionaal, internationaal. En lokaal doen wij dat, in navolging van landelijk, ook steeds meer met GroenLinks.
We zien gelukkig wel een aantal van onze ideeën en voorstellen van de afgelopen jaren terug in de begroting. We hopen nu ook weer positieve resultaten te behalen met de rest van de raad. Want: samen kan het!

Meer weten? Zie: bergendal.pvda.nl