Berg en Dal: de gezondste gemeente van Nederland!

Door Lesley Albers op 6 maart 2022

De PvdA Berg en Dal, lokaal sociaal!, wil dat Berg en Dal de gezondste gemeente van Nederland wordt door een integrale aanpak van toerisme, wonen, werk, zorg en armoedebestrijding. We streven samen al naar een rookvrije generatie, meer groen in de wijken, meer fietsen en wandelen, inrichten van beweegtuinen, passend wonen, enzovoorts. Dit zullen we blijven doen, maar we hebben als PvdA nog extra speerpunten om hiervan in de komende periode werk te maken.

Goed zorgen voor onze mensen.

• De gemiddelde levensverwachting bij de geboorte in de gemeente Berg en Dal ligt lager dan gemiddeld in Nederland, zelfs 5 jaar lager dan in de meest gezonde gemeente(n)!
    Wij moeten willen dat onze inwoners zo oud mogelijk kunnen worden in de beste gezondheid, met een zo hoog mogelijke zelfscore voor hun kwaliteit van leven.
  • Daarom willen wij sociale gelijkheid bevorderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die in armoede leven meer kans hebben op gezondheidsproblemen. En dat diverse risicofactoren gecombineerd voorkomen bij mensen die in armoede leven. Daarom is een integrale aanpak van o.a. armoede, schulden en gezondheid belangrijk. Zie ook onder 3: generatie-armoede doorbreken.
  • Wij volgen de aandachtsgebieden die voortkomen uit onze GGD-gezondheidsmonitor. We breiden daarom eindelijk de wijkaanpak zoals die wordt uitgevoerd op de Stekkenberg uit naar Millingen, die als tweede aandachtsgebied uit de GGD-gezondheidsmonitor naar voren komt.
  • Wij stellen een aanpak op voor middelengebruik (alcohol en drugs) in onze gemeente, in de preventieve sfeer.

Sporten en bewegen: goede en voldoende sportvoorzieningen.

• In februari 2021 is in navolging van de landelijke versie, het Berg en Dalse Sportakkoord gelanceerd. Wij willen dit uitbreiden met een Leefstijl- en preventieakkoord. Indien dat wordt goedgekeurd zitten daaraan mogelijk ook middelen vanuit het ministerie om dit uit te voeren.
  • Versterken duurzame en vitale sportverenigingen; ondersteunen en zorgen voor geactualiseerd accommodatiebeleid. Behouden van zwembad De Lubert voor onze gemeente.
  • Er komen veel woningen bij, in de Ooij wellicht 400 op termijn. Dan is er ook ruimte voor infrastructuur en een nieuwe sporthal. Bij een gezonde gemeente hoort sporten overal dichtbij mogelijk te zijn. Daarom moeten we integraal nadenken over de situatie in Ooij, met een visie voor de toekomst. De huidige situatie voldoet NIET en tot nu toe is te veel in korte termijn gedacht.
  • Onze gemeente kan bijdragen aan de kosten voor deelname aan een vereniging of aan een activiteit, via de Doe Mee-regeling, indien iemand een laag inkomen heeft. Bij de begroting 2018 hebben wij ervoor gezorgd dat het Kindpakket is toegevoegd aan deze regeling. Hierdoor hebben ook kind(eren) van ouder(s) met een laag inkomen de mogelijkheid om te sporten of om bijvoorbeeld een tweedehands fiets aan te schaffen. Bij sommige doelgroepen blijft het gebruik van deze regeling echter achter. Het is aan ons als gemeente om hieraan iets te doen; het gebruik van deze regeling te promoten en te zorgen dat de doelgroepen goed worden bereikt.

Stimulering van een gezonde school en jeugd.

• Er moet een gezonde luchtkwaliteit zijn op scholen en er moet sprake zijn van een fijne leeromgeving. Dat betekent dus: héél snel aan de slag met (een nieuwe) school Op de Horst.
  • Preventie van depressiviteit moet normaal worden op scholen. De STORM aanpak die in Noord Oost Brabant is geïmplementeerd, zou daarvoor kunnen worden ingezet.
  • Positieve stimulering door de gemeente (in samenwerking met andere partijen) van een gezonde levensstijl op school door middel van projecten. Ook voorlichting van drugs- en middelengebruik.
  • Generatie-armoede doorbreken. Dit doen wij onder andere door van jongs af aan te investeren in de kinderen, een vaste begeleider in te zetten voor deze kinderen en gezinnen, maatwerk te bieden voor deze gezinnen, preventielessen te geven in financiële zaken, jongeren met een kwetsbare achtergrond te begeleiden, passend werk/opleiding te bieden, te werken met ervaringsdeskundigen enzovoorts. Maar we starten allereerst met het ontwikkelen van een brede visie op deze complexe problematiek. Dit kan bijvoorbeeld in de door ons voorgestelde Taskforce Kinderarmoede.

Inzetten op gezondheidstoerisme.

Naast het zorgen voor onze eigen mensen, willen wij inzetten op gezondheidstoerisme als belangrijk visitekaartje van onze gemeente.

Onze gemeente heeft het mooiste landschap van Nederland. We hebben alles. Er is bos, polder, heuvelland en water. Het is genieten om hier te mogen wonen. Na een dag hard werken is een rondje door de natuur heerlijk. Dat doet een mens goed. Dat weten wij, maar ook veel anderen. Veel mensen komen dan ook naar onze gemeente om hier vakantie te houden.
Nu al zijn toerisme en recreatie voor veel inwoners een goede bron van inkomsten. De PvdA – lokaal sociaal! – wil dat verder uitbreiden en roept ondernemers en instellingen op om met nieuwe ideeën te komen. De gemeente kan, samen met de sportverenigingen als ervaringsdeskundigen, daarbij helpen. Bij gezondheidstoerisme bijvoorbeeld, een nieuwe combinatie van wellness, revalidatie en recreatie. Is dat wat? Wordt iedereen daar beter van?

Wij denken van wel. Er zijn in onze regio al veel innovatieve ondernemers, onderzoeksinstituten (Healthvalley), onderwijsinstellingen (ROC, HAN, Radboud) en voorzieningen (Dekkerswald, Maartenskliniek, CWZ, Radboud) op het gebied van zorg en gezondheid. En we hebben al dat landschap dat een bron van leven is. Het nodigt uit tot wandelen, fietsen en rennen. Kijk maar eens naar de duizenden deelnemers aan de Vierdaagse, Groesbeeks Gruwelijkste en de Zevenheuvelenloop. Er zijn dus genoeg mogelijkheden voor Gezondheidstoerisme.

De PvdA denkt hierbij aan:

• arrangementen voor de explosief groeiende groep van vitale, actieve en steeds bewuster levende 60-plussers;
  • aan de patiënten van zorginstellingen en ziekenhuizen die deelnemen aan slimme herstelprogramma’s en activerende therapieën;
  • aan de drukke tweeverdieners met opgroeiende kinderen die steeds vaker korte onthaastende, maar toch actieve vakanties boeken;
  • aan families en personeelsafdelingen die in lange weekenden zoeken naar Bourgondische, culturele of sportieve verbindende activiteiten;
  • aan de luxe levensgenieter die op zoek is naar tot in de puntjes verzorgde wellness;
  • aan de wandelaar of fietser die in één vakantie vier verschillende landschappen wil aandoen.

Alle voorwaarden voor deze vormen van Gezondheidstoerisme zijn in onze gemeente en regio aanwezig. We hebben het landschap, de onderzoeksinstituten, de kennis, het onderwijs, het personeel, de zorginstellingen, de ziekenhuizen, de horeca, de musea en de ondernemers. Nu de gedeelde ambitie nog! De PvdA wil alle belanghebbenden bij elkaar te brengen. De gemeente alleen kan het niet. De ondernemers alleen kunnen het niet. Samen kunnen we onze ambities waar maken.

Samen met de PvdA Berg en Dal op weg naar de gezondste gemeente!