Bieb is meer dan boekenuitleen, een opinie bijdrage van Henny

Door Henny van der Pol op 2 juli 2020

Tijdens de Carrousel-vergadering van 24 juni jl. presenteerde elke fractie haar bezuinigingen-top10. De meerderheid van de gemeenteraad is namelijk van mening dat de gemeente moet bezuinigen om tot een sluitende begroting te komen. Ook in eerdere vergaderingen, bijvoorbeeld vrij recent nog bij de begroting 2020, zijn dergelijke ideeën al aan de orde gekomen.

Een aantal organisaties sprak vooraf haar zorgen uit over de bezuinigingen, zo ook de bibliotheek:

Er wordt sinds 2015 jaarlijks bezuinigd op de bibliotheek. De huidige bijdrage van de gemeente Berg en Dal ten behoeve van uitvoering van de bibliotheekwet ligt al 19% onder de benchmark. Verder bezuinigen betekent dat Berg en Dal geen openbare bibliotheek kan behouden in de zin van de wet.
Bert Hogemans, directeur-bestuurder de Bibliotheek Gelderland Zuid

Maar ook de bibliotheek kon niet buiten schot blijven. Met de post “aantal hoofdlocaties beperken tot één met servicepunten” is het voorstel om €300.000 te bezuinigen. Zit er een bepaalde beleidsvisie achter? De afgelopen jaren is geen enkele vernieuwing van het beleid door de colleges ingezet. Alleen maar bezuinigen door te schaven en niets veranderen.

Tot grote verbazing van de PvdA zijn er fracties die deze 3 ton op hun lijstje opschrijven. Enkele anderen gaan ervanuit dat er wel €50.000 tot €100.000 kan worden bezuinigd.

een “stoffige” rij boeken?

Het lijkt alsof sommige raadsleden 40 jaar niet meer in de bieb zijn geweest. De bieb van toen was wellicht een “stoffige” rij boeken. We hoorden uitspraken als “Tegenwoordig leest iedereen toch digitaal”en “Zo’n bieb is toch compleet verouderd.”
Wanneer de bibliotheken gewoon waren blijven doen wat ze ooit deden – boeken uitlenen – dan hadden deze kritische raadsleden wellicht gelijk.

De bieb van tegenwoordig biedt veel meer

Maar dat is natuurlijk niet het geval. En iedereen die weleens een voet over de drempel van de bieb zet, weet dat allang. De bieb van tegenwoordig biedt veel meer!

De Bibliotheek Gelderland Zuid zet zich in om mensen (digi)taalvaardiger te maken en het lokale culturele klimaat te verrijken. Ook willen we een openbare huiskamer zijn voor iedereen, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en kennis kunnen uitwisselen.

In het filmpje van het jaaroverzicht over 2019 is dit prima samengevat.

Zeker zijn dat iedereen gelijke kansen heeft, begint met taalvaardigheid en digitale vaardigheid

Laaggeletterdheid
Voor mensen die beter de Nederlandse taal willen leren spreken, biedt de bibliotheek hulp met het leren van de taal en het verbeteren van taalvaardigheid. Zo is er de mogelijkheid om te oefenen met Nederlands spreken in het Taalcafé. Daarnaast zijn er in het Taalpunt speciale lesboeken, beeldwoordenboeken en mooie verhalen zonder moeilijke woorden. In het Taalhuis kun je één op één hulp krijgen met lezen, schrijven en spreken.

Uit onderzoek blijkt dat er in de gemeente Berg en Dal relatief veel laaggeletterdheid voorkomt, ook onder autochtonen. Voor hen zijn diezelfde taalvaardigheid-cursussen in de bieb van belang. Bovendien is er in Bibliotheek Groesbeek een speciale Leesgroep voor mensen die willen oefenen met lezen. Het is cruciaal dat de toegang laagdrempelig blijft.

Digitaal op weg in de bieb
De computer of tablet maakt een steeds onmisbaarder onderdeel uit van onze samenleving. Steeds meer organisaties gaan ervanuit dat ze je digitaal kunnen bereiken. De Bibliotheek Gelderland Zuid biedt in samenwerking met SeniorWeb, Forte Fit en KBO Groesbeek De Horst diverse activiteiten en cursussen aan die helpen bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden.

Onze bieb werkt al jaren vanuit een bezuiniging en wordt regelmatig geconfronteerd met nieuwe ideeën vanuit de gemeente, die vervolgens toch ook weer een stille dood sterven. Er moet eerst een duidelijk plan komen. Wij zijn tegen ad-hoc bezuinigen op deze belangrijke voorziening, die inmiddels veel meer is dan een uitleenpunt voor de oude vertrouwde boeken. €50.000 tot €100.000 bezuinigen alleen al betekent al dat de voorzieningen in de kleine kernen niet kunnen worden behouden.

De PvdA vindt het behoud van de bieb van groot belang!

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol