Geen halve waarheden zonnepark

Door Lesley Albers op 27 januari 2024

Progressieve oppositie laat zich niet van de wijs brengen door halve waarheden zonnepark

D66, GroenLinks en PvdA Berg en Dal willen het debat over het zonnepark tussen Millingen, Kekerdom en Leuth voeren over de feiten. Zij zien dat de actiegroep Duurzame Energie Berg en Dal handtekeningen ophaalt met halve waarheden. Daarom reageren ze met het genuanceerde verhaal. En roepen ze voorstanders op ook hun geluid te laten horen.

Handtekeningen verzamelen met halve waarheden
Deze weken worden handtekeningen verzameld door de actiegroep, waarbij ze spreken over bijna 180 hectare zonnepanelen. Dat is onjuist zeggen D66, GroenLinks en PvdA. Het maximale aantal hectaren is 60, dus een derde van wat de actiegroep beweert. Ze laten foto’s zien van zonneparken in het midden-oosten van 77 km2, waar geen enkele natuur bij is. Dit park in onze polder is dus nog geen 0,1% van het park op de foto’s. Bovendien zullen de panelen al snel niet of nauwelijks meer zichtbaar zijn, omdat ze omgeven zijn met hagen en bomen. Kruidenrijk grasland zal onder de panelen en tussen de velden te vinden zijn.

Natuur en groene energie voor volgende generaties
Dit zonnepark is volgens de politieke partijen een voorbeeld van hoe je op een goede manier duurzame energie-opwekking kunt combineren met meer natuur. Naast elke hectare aan zonnepanelen wordt een hectare natuur ontwikkeld, door de lokale natuurorganisatie VNC. Zo zijn de panelen nauwelijks zichtbaar, wordt de grond rond en onder de panelen vruchtbaarder en komt er biodiversiteit in de polder bij. En als de panelen weggaan, kan de grond weer gewoon worden gebruikt voor landbouw, omgeven met natuur.

Proces volgens de regels en noodzaak klimaat
De ingediende plannen voor het zonnepark in de polder liggen nu ter inzage. Deze zijn aanzienlijk gewijzigd na wensen van de omgeving. “De projectontwikkelaar heeft volgens ons alle stappen doorlopen die wettelijk nodig zijn in een ontwikkeling voor duurzame energie-opwekking. Bovendien heeft gemeente Berg en Dal nog weinig gerealiseerd van de afspraken die ze regionaal heeft gemaakt, in de Energie Strategie (RES). En met zonnepanelen op alle daken gaan we nooit voorzien in onze gemeentelijke energiebehoefte, zoals wel wordt beweerd. Als we alle geschikte daken vol leggen met panelen wekken we nog geen 20% op van ons huidige gebruik. Wat ons betreft is dit zonnepark noodzakelijk in de strijd tegen klimaatverandering”, laten de fractievoorzitters van de partijen tot slot weten.