Initiatiefvoorstel bezuiniging bibliotheek, unaniem aangenomen

Door Martijn Schmiermann op 9 september 2021

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van juli is gesproken over een plan om de bibliotheek te huisvesten in het gemeentehuis. Ons raadslid Martijn verzocht de raad het besluit aan te houden. Onderstaand initiatiefvoorstel wordt op de gemeenteraadsvergadering van september aan de orde gesteld.

Aan de gemeenteraad,

Voorstel
De aan de openbare bibliotheek Gelderland-Zuid voor de bibliotheekfunctie in de gemeente Berg en Dal opgelegde bezuiniging van € 50.000,– voor 2021 te schrappen.

Inleiding
Bij besluiten van de gemeenteraad is aan de openbare bibliotheek Berg en Dal een taakstellende bezuiniging opgelegd van € 50.000,- voor 2021. Uitwerking van deze opdracht vergt meer tijd en vandaar dit voorstel.

Beoogd effect
Bibliotheek en college meer tijd te geven om de plannen voor een goede bibliotheekvoorziening tegen een acceptabele prijs uit te werken.

Argumenten
Uitwerking van bezuinigingsvarianten vergt meer tijd
Voor de huisvesting van de bibliotheek zijn meerdere opties denkbaar. Zo is in juli gesproken over de variant van huisvesting in het gemeentehuis. Besluitvorming is toen aangehouden. De bibliotheek was erg voor deze variant omdat daarmede de gewenste bezuiniging in grote mate werd gehaald. Een andere variant is de huidige huisvesting in de Mallemolen handhaven.

Agora-onderwijs kampt met ruimtetekort
Het Agora-onderwijs in Groesbeek is succesvol en daarom is extra ruimte noodzakelijk. Daarvoor zijn er meerdere opties met elk voor- en nadelen. Reden om deze opties nader uit te werken.

Bezuinigen blijft opdracht voor bibliotheek
Nog bij de behandeling van de begroting 2021 in november 2020 is door de gemeenteraad gesproken over een amendement van uiteindelijk de gehele oppositie om de bezuiniging voor 2021 te schrappen. De meerderheid van de raad heeft hiervoor niet gekozen. Er blijft dus een politieke wens om te bezuinigen.

Problematiek Agora-onderwijs vraagt om een voortvarende aanpak
Het ruimtetekort van de school vraagt om een aanpak die leidt tot een structurele oplossing voor het schooljaar 2022-2023. Om deze reden is door het college ook een nieuw voorstel toe- gezegd voor de raadsvergadering van oktober 2021.

Kanttekening
Bezuiniging van € 75.000,- staat in de begroting 2022
Dit voorstel gaat niet in op de bezuiniging van € 75.000,- die in de begroting 2022 staat. Dit kan echter wel een punt worden bij de vaststelling van deze begroting.

Sluiting dependances levert in 2021 niks op
De bibliotheek acht sluiting van de vestigingen in de kernen het meest voor de hand liggend als de bezuiniging een vereiste blijft. De bibliotheek ziet dit als de meest voor de hand liggende, maar onwenselijke, oplossing.

Schrappen draagt niet bij aan tijdelijke oplossing
Uit navraag bij de directeur van de bibliotheek Gelderland-Zuid blijkt dat schrappen van de be- zuiniging niet bijdraagt tot een tijdelijke oplossing. Partijen zijn weliswaar in gesprek met elkaar en dat kan tot een oplossing leiden, zeker is dit niet en het schrappen van de bezuiniging heeft daarop geen invloed.

Financiële onderbouwing
Het intrekken van de bezuiniging over 2021 betekent een nadeel voor de jaarrekening.
In de begroting 2022 is de bezuiniging van € 50.000,- (top 19) opgenomen en in het dekkings- voorstel een aanvullend bedrag van € 25.000,-.

Communicatie
Over dit specifieke voorstel heeft geen communicatie met inwoners plaatsgevonden. Wel heeft het college overleg gevoerd met de gebruikers van de Mallemolen. De resultaten van dit over- leg zijn op het moment van schrijven van dit voorstel nog niet bekend.

Aanpak/uitvoering
Na het schrappen van de bezuiniging blijft voor de bibliotheek een bezuinigingstaakstelling in 2022 staan. Het is zaak dat de bibliotheek met concrete voorstellen komt waardoor bestuurlijke keuzes mogelijk zijn.

PvdA Berg en Dal Martijn Schmiermann

Martijn Schmiermann

Mijn naam is Martijn Schmiermann (1974), ik woon aan de Kloosterstraat, in het centrum van Groesbeek. Ik ben getrouwd met Natascha en heb twee kinderen; Jos en Lotte. De afgelopen jaren was ik carrousellid in de gemeente Bergendal; daarvoor was ik zo’n 12 jaar gemeenteraadslid en een periode fractievoorzitter. Momenteel ben ik bestuurslid van de

Meer over Martijn Schmiermann