Lobby coronalasten buiten de begroting

Door Lesley Albers op 11 juni 2020

Ons raadslid Lesley heeft voor de raadsvergadering van 11 juni de volgende motie aan de orde gesteld.

Lobby coronalasten buiten de begroting

De raad van de gemeente Berg en Dal in vergadering bijeen d.d. 11 juni 2020,

gehoord de beraadslaging,

Overwegende dat:

• de coronacrisis niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor de volksgezondheid maar eveneens voor economie en samenleving;
  • er in aanvulling op de landelijke regelingen ook naar ons als gemeente gekeken wordt als het gaat om ondersteuning van ondernemers, inwoners en maatschappelijke en culturele instellingen;
  • het risico bestaat dat hogere rijksuitgaven nu leiden tot rijksbezuinigingen straks die via de trap-op-trap-af –systematiek miljoenenbezuinigingen voor gemeenten met zich meebrengen;
  • een dergelijke bezuinigingsopdracht funest is voor onze economische en publieke infrastructuur waar sowieso al harde klappen zullen vallen;

Spreekt uit dat:

• het hier gaat om een incidentele miljoenenlast van de coronacrisis en de geraamde lasten van de coronacrisis niet enkel binnen de toch al door het Rijk uitgeknepen begroting van de gemeente kan worden opgelost;
  • lokale voorzieningen verder onder druk komen te staan door de coronacrisis;
  • het los van het in kaart brengen van de lokale financiële mogelijkheden om tot een steunpakket te komen, noodzakelijk is dat het Rijk de gemeenten de mogelijkheid biedt om:
    1. noodzakelijke steun aan ondernemers, inwoners en maatschappelijke en culturele instellingen te verschaffen om zo economie en samenleving zoveel mogelijk te ontzien;
    2. op termijn wederom te komen tot houdbare overheidsfinanciën;

Verzoekt het college:

• om met de gemeenten binnen het Rijk van Nijmegen en de VNG een lobby richting Rijk en provincie te starten over twee sporen:
    • lobby voor toestemming om de coronalasten als incidenteel nadeel te beschouwen en buiten de systematiek van de gesloten huishouding van de jaarlijkse begroting te houden (zoals het rijk dat eerder bij de jeugdzorg deed);
    • lobby voor een financieringsmodel gedekt door bijvoorbeeld:
      • rijksbijdragen die naderhand niet tot korting leiden via de trap-op-trap-af-systematiek;
      • aangetrokken geldleningen tegen lage rente waarbij over een langjarige periode wordt terugbetaald.
  • Deze motie door te sturen aan de andere gemeenten binnen het Rijk van Nijmegen, de VNG, het Rijk en de provincie.

en gaat over tot de orde van de dag.

ondertekening en naam:

VVD 1 X
Totaal 23 5 18

Toelichting/achtergrond

Op donderdag 28 mei publiceerde minister Ollongren de Kamerbrief ‘Compensatiepakket coronacrisis medeoverheden’, waarin een voorlopig compensatiepakket voor de lagere overheden tot 1 juni is uitgewerkt. Dit is een eerste stap. Een volledig beeld over de financiële impact van de coronacrisis op de lagere overheden is er namelijk niet. Dit wordt nog verder uitgewerkt. Voor alle bedragen die eventueel gecompenseerd kunnen worden geldt in ieder geval het toverwoord “reële kosten”.
De minister verwacht in juli een compleet beeld te hebben over de periode tot 1 juni en wil dan afspraken maken over reële compensatie voor die periode. De gevolgen van de coronacrisis zullen op 1 juni echter niet als sneeuw voor de zon verdwijnen. De crisis zal tot op lange termijn grote maatschappelijke gevolgen hebben, wat zijn weerslag zal hebben op de gemeentefinanciën. Ook na 1 juni is het dus noodzakelijk dat gemeenten gecompenseerd worden voor hun inspanningen en gederfde inkomsten.

De VNG merkt dat gemeenten door de financieel onzekere situatie sobere begrotingen maken, met amper nieuw beleid. Op langere termijn schuilt een grote dreiging in de zogeheten ‘trap op, trap af’-systematiek. Die houdt in dat als het Rijk meer geld uitgeeft, ook gemeenten meer budget krijgen. Maar: andersom ook meebloeden als de landelijke overheid bezuinigt. Terwijl de corona-noodsteun aan bijvoorbeeld werkgevers buiten dit systeem wordt gehouden, bestaat de angst dat gemeenten wel minder geld krijgen als Den Haag straks als gevolg van een verwachte recessie de tering naar de nering moet zetten.