Motie Afsluiting deel Spoorlaan mogelijk maken en eerdere afspraken

Motie Afsluiting deel Spoorlaan mogelijk maken en eerdere afspraken

De raad van de gemeente Berg en Dal,

constateert dat:

• Het opnieuw inrichten van het centrum van Groesbeek bedoeld is om een fijne verblijfsplek te maken waar inwoners en toeristen graag komen om te winkelen en van de aanwezige horeca gebruik te maken;
  • Langs het nieuw in te richten marktplein van twee kanten druk verkeer mogelijk zal blijven, door contractuele afspraken die zijn gemaakt;
  • In de tien jaar die intussen verstreken zijn, veel inzichten zijn veranderd;
  • We inmiddels een beleid voeren waarin we het gebruik van auto’s willen ontmoedigen en
    juist lopen en fietsen willen stimuleren;
  • Uit de enquête die gehouden is over de herinrichting van het marktplein, blijkt dat 80
    procent van de deelnemers aangeeft minder tot geen verkeer meer in het centrum te willen.

is van mening dat:

• Het van twee kanten langsrijdend verkeer het beoogde effect van een fijne verblijfsplek teniet zal doen;
  • Het mogelijk zou moeten zijn om met de partijen waarmee in het verleden de afspraken zijn gemaakt het gesprek aan te gaan;
  • Het alleen gaat over het deel van Spoorlaan langs het marktplein (en daarmee dus maar een beperkt deel van de Spoorlaan);
  • Nieuwe afspraken met de partijen te maken zijn, die passend zijn bij de constateringen.

verzoekt het college;

• het gesprek aan te gaan met de partijen waarmee de afspraken zijn gemaakt, om zo mogelijk te komen tot passende nieuwe afspraken;
  • de uitkomsten van dit gesprek terug te koppelen aan de raad.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
GroenLinks: Caroline de Greeff, Florian Gödderz, Rona Vree
Partij van de Arbeid: Henny van der Pol, Jan van Loon
D66: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries, Marlou Peters

Toelichting:

De wethouder heeft in de carrousel van 6 juli 2023 aangegeven dat er een contract uit 2014/2015 is, dat de Spoorlaan altijd open moet blijven. Met deze motie verzoeken wij het college om de partijen met wie afspraken hierover zijn gemaakt, mee te nemen in de gedachten van een andere tijd. Waarin we niet meer van onze inwoners kunnen vragen om genoegen te nemen met een plein waar van meerdere kanten auto’s langsrijden en waar we kinderen niet veilig kunnen laten spelen.

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol