Motie Communicatie energietransitie

Door Lesley Albers op 8 februari 2024

Motie Communicatie energietransitie

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 8 februari 2024.

constateert dat:

• de energietransitie een cruciale rol speelt bij het behalen van onze duurzaamheidsdoelen (“klimaatneutraal in 2050, maar liever nog in 2040”);
  • een effectieve en efficiënte communicatie met onze inwoners essentieel is om draagvlak te creëren en participatie te bevorderen;
  • mede door het ontbreken van voldoende officiële informatie belanghebbenden zelf “informatie” samenstellen (voorbeeld: zie toelichting) en dat deze, ondanks goede bedoelingen, niet altijd juist, tijdig en volledig is;
  • hierdoor verwarring en polarisatie onnodig in de hand wordt gewerkt.

verzoekt het college:

• te zorgen voor meer consistente, effectieve en efficiënte communicatie over de energietransitie;
  • waarbij de gemeente verantwoordelijk is voor het algemene draagvlak voor de energietransitie en initiatiefnemers voor het specifieke draagvlak voor een project binnen de energietransitie;
  • en daarmee zoveel mogelijk actief het debat op basis van feiten te bevorderen.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
PvdA Berg en Dal: Lesley Albert en Henny van der Pol
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Marlou Peters, Jelbrich de Vries

MOTIE AANGENOMEN

Uiterlijk van Zonnepark Berg en Dal volgens Vereniging Duurzame Energie Berg en Dal

Bron: https://vimeo.com/487742555

Uiterlijk van Zonnepark Berg en Dal volgens één van de politieke partijen

Afbeelding afkomstig uit het artikel “Een Sahara vol zonnepanelen zet het weer op zijn kop” in het NRC. Beeldonderschrift: “Zonnepanelen op een terrein van 77 km2 in Dubai”.
Deze afbeelding is na vragen door de partij verwijderd.

Uiterlijk van Zonnepark Berg en Dal volgens Zonnepark Berg en Dal (officiële informatie)

3D-sfeerimpressies van Zonnepark Berg en Dal, uit het verslag van een inloopavond en de website van de projectontwikkelaars. Bron: https://zonneparkbergendal.nl/wp- content/uploads/2023/04/Verslag-inloopavond-zonnepark-Berg-en-Dal-1-maart-2023.pdf.

NB. Bij het zonnepark Lagewald zijn vergelijkbare beelden gedeeld in verschillende mediakanalen.