Motie Een arbeidsmarktbeleid dat perspectief biedt aan iedereen

Door Lesley Albers op 8 februari 2024

Motie Een arbeidsmarktbeleid dat perspectief biedt aan iedereen

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 8 februari 2024.

constateert dat:

• Het voorgestelde Beleidskader Arbeidsmarkt- en re-integratie 2024-2027 Regio Rijk van Nijmegen ‘Klaar voor nieuwe kansen’ een duidelijke koerswijziging voorstaat van werkgeversdienstverlening naar mensontwikkeling;
  • Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid arbeidsmarkt regio’s een opdracht heeft gegeven om toe te werken naar één samenwerkingsverband met één overzichtelijke structuur in de regio Rijk van Nijmegen (werktitel: Regionaal werkcentrum) dat dienstverlening biedt aan werkenden, werkzoekenden en werkgevers;
  • De noodzaak om dit verder uit te werken groter is geworden door het toenemende aantal werkenden die steeds moeilijker rondkomen. Denk onder andere aan werkende armen, flex- en platformwerkers, (schijn)zelfstandigen, en arbeidsmigranten.

is van mening dat:

• Het ontwikkelen van de competenties en het vergroten van arbeidsmarktperspectief van kwetsbare werkenden voorkomt dat zij in de uitkering terecht komen of een beroep hoeven te doen op armoederegelingen van de gemeente;
  • In ambitie 3 van het Beleidskader het organiseren van een toegankelijke arbeidsmarktdienstverlening in Rijk van Nijmegen wordt beschreven. Deze ambitie voor zowel werkgevers als werknemers, werkenden en werkzoekenden waardevol is en de regionale economie kan versterken;
  • Dat partijen in de Regionale Arbeidsmarkt Tafel de wens hebben uitgesproken met elkaar verder te bouwen aan een goed werkende arbeidsmarkt in Rijk van Nijmegen;
  • Dat deze ambitie niet verder is geconcretiseerd met een plan van aanpak. En bovendien geen sluitende dienstverlening biedt aan kwetsbare werkenden.

verzoekt het college:

• In het kader van de ontwikkelingen rondom het regionaal mobiliteitsteam, het regionaal werkcentrum, de regionale tafel arbeidsmarkt en de human capital agenda, samen met de andere gemeenten, een integraal plan van aanpak uit te werken hoe we (kwetsbare) werkenden, kunnen ondersteunen naar een duurzame en (financieel) zelfredzame arbeidsmarktpositie. Hierbij in ieder geval de volgende elementen in mee te nemen:
    • Publiek private samenwerking met sociale partners, werkgevers die investeren in talent, vakbonden, onderwijsinstellingen en gemeenten.
    • De ontschotting van publieke en private (scholings)middelen.
    • Het tegengaan van versnippering en het verbinden van bestaand arbeidsmarktinstrumentarium. Denk hierbij aan coaching, om- op- en bijscholing, begeleiding en matching. Met als doel een “loopbaanpad” voor kwetsbare werkenden.
    • Hierbij mee te nemen hoe je dit instrumentarium toegankelijk kan maken voor deze doelgroep en hoe je deze doelgroep kan bereiken.
    • Het versterken van de samenhang en verbinding met andere gemeentelijke afdelingen zoals Economie en Armoede.
  • Dit gezamenlijke plan in q4 2024 voor te leggen aan de gemeenteraden.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Marlou Peters, Jelbrich de Vries